– Det känns otroligt hedrande och roligt", sa hon till PT om nomineringen tidigare under kvällen.
Efter 17 år som vd för Svalson vet Maud Spencer vad som får verksamheten att fungera.
– Vi jobbar väldigt intensivt både med vår personal och med våra kunder. Personalen är vår viktigaste resurs, de har väldigt mycket kompetens. Vi har många som jobbat i företaget väldigt länge, säger Spencer.
Förra året tilldelades hon en kunglig entreprenörsmedalj, men att få uppskattning på hemmaplan är något speciellt för Maud Spencer.
– Det känns som viktigast att bli sedd för det man gör, här där vi bor och verkar. Det är jätteroligt, helt fantastiskt, säger hon.
Ölbryggeriet This is how tilldelades priset för Årets varumärke.
– Det känns superkul! Väldigt roligt att bli sedd på hemmaplan. Vi jobbar ju mycket utanför Piteå, vi finns i hela Sverige men också internationellt, säger vd:n Gustaf Ahlin om nomineringen och fortsätter:
– Varumärket är det viktigaste vi gör. Från dag ett har vi fokuserat stenhårt på att utveckla och leva i vårt varumärke, säger Gustaf Ahlin.
Han framhåller att varumärket är framtaget i samarbete med byrån Oh My.
Lisa Hellmér, som driver Pensionatet var nominerad i två kategorier och kammade hem priset i en av dem, nämligen som Årets småföretagare.
– Det är naturligtvis hederssamt. Jag upplever aldrig mitt jobb som slit, kanske är det därför det blir så uppskattat, säger hon till PT om sina nomineringar.
Hon tycker det känns fint att bli uppmärksammad.
– Det är så mycket kärlek i det på något vis. Jag får även höra att många tycker det är lite extra härligt att bo i Piteå tack vare Pensionatet, säger Lisa Hellmér.
Smurfit Kappa som levererat fjärrvärme till Piteåborna i 40 år vann Årets hållbarhetspris.
– De som en gång var med och skapade det samarbete vi har med Pite energi, som går ut på att vi distribuerar spillvärme för att värma upp Piteåbornas bostäder, de var väldigt framsynta, säger Per Swärd.
Han är stolt över nomineringen, när PT pratade med honom under fredagskvällen hade han ännu inte fått veta att de vann.
– Jag tror klimathotet gör så att fler förstår vikten av att nyttja energin på bästa sätt, vi måste ställa om till mer hållbara lösningar i hela samhället, säger Per Swärd.
Bland de övriga prisvinnarna fanns företaget Centropy som vann Årets start up, Solanderleden genom Stämningsrum i norr som vann Årets besöksanledning samt läraren Marie Dissanayake som vann Årets UF-ambassadör.