Utbildningen har pågått sedan år 2000 och är ett samarbete mellan kommunen och polisen. Krögare, ordningsvakter och serveringspersonal erbjuds möjlighet att delta.
– Tanken är att stärka dem i deras yrkesutövning. Vi har pratat om konflikthantering, hot och våld och sexuella trakasserier. De ska kunna ta fram en policy för hur kvällen ska läggas upp vid en firmafest eller andra kvällar när det är mycket folk, säger alkoholhandläggaren Tommy Lindgren.
På kursen får deltagarna bland annat kunskap kring bemötande för att undvika en konflikter.
– Det är ingen rättighet att få köpa öl på krogen. Personalen har rätt att avvisa om de upplever att gästen är stökig. De har det yttersta ansvaret. Här får de verktyg för att våga säga nej till de som är överförfriskade och beter sig dåligt gentemot personal och andra gäster, säger Lindgren.
I fjol blev det ingen utbildning men alkoholhandläggarna tycker det är kul att så många yngre är med i år.
– Det är svårare när man är ung och ska säga till en medelålders gäst som är påverkad och bemöter dem med orden lilla gumman. Det är lätt att känna sig överkörd i en sån situation, säger alkoholhandläggaren Tommy Nordswahn.
Några av deltagarna jobbar i baren på Kust hotell eller på restaurang Tages.
– Jag jobbar som extrapersonal och för mig är utbildningen viktig. När man är yngre är det känsligare och svårare att hantera situationer som kan uppstå, säger servitrisen Julia Löfbom.
– Jag har lite erfarenhet sen tidigare av jobb i restaurang. Man ska våga prata med gästerna och fråga dem saker för att få bättre koll på situationen, säger bartendern Colin Vangelabbeek.
Anna-Lena Lindblom är ny som serveringsansvarig på Sikfors konferens och fritidsby.
– Vi har ju kanske inte samma problematik som krogarna i stan men det har varit bra för mig, säger hon.
Områdespolisen Emma Svensson var med i samtalen.
– Man måste få kunskap om hur man blir stark i sin yrkesroll, våga kliva in och sätta stopp både för överservering och servering till underåriga. Vi behöver generellt få upp civilkuraget både i branschen och hos gäster, säger hon.
Det sker ingen återkoppling med deltagarna efteråt men handläggarna har ändå fått höra att det gjort skillnad.
– Vi har fått till oss att klimatet på arbetsplatsen blir bättre efter de gått kurs, säger Tommy Lindgren.