I Piteå ökade försäljningen med tio procent, i Arjeplog nio procent och i Älvsbyn med bara en procent. I Arvidsjuar minskade den med två.
Statistik från Klarnas betalningslösningar visar att det är i Norrbottens och Jämtlands län det shoppats allra mest per person under julhandeln, och att den största försäljningsökningen jämfört med fjolåret återfinns i Stockholms och Uppsala län. Samtidigt handlades det minst per person på Gotland och i Skåne, även om skåningarna ökade köpen något mer än genomsnittet.
Jämfört med fjolåret ökade dock försäljningen under julen minst i just Norrbotten och Jämtland.
– Att sköta julklappshandlandet på nätet är ingenting nytt för konsumenterna på våra nordligare breddgrader, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Samtidigt väljer allt fler konsumenter att fokusera sina köp till Black Week, och årets stora shoppingvecka i slutet av november var 31 procent större än den traditionella julhandeln under de två efterföljande veckorna i december, visar försäljningssiffror från Klarna.
– Allt fler konsumenter är noggranna med att planera sina inköp till Black Week i slutet av november för att köpa sina julklappar när många handlare erbjuder kraftigt reducerade priser innan den traditionella julhandeln i december drar igång, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Klarna hanterar omkring hälften av transaktionerna inom svensk e-handel. 1066 svenskar deltog i undersökningen.