Ingen hemresa för Piteåfamiljen

Resestrulet fortsätter för familjen Lindmark från Piteå. Efter att ha sovit två nätter på flygplatsen erbjöds de på måndagskvällen en hemresa i mastodontformat.

Familjen Lindmark är strandad på Gran Canaria efter en sandstorm och efterföljande resestrul.

Familjen Lindmark är strandad på Gran Canaria efter en sandstorm och efterföljande resestrul.

Foto: Privat

Piteå kommun2020-02-25 11:13

I lördags skulle familjen Lindmark, bestående av Sören, Monica och tvillingflickorna Ingrid och Astrid, ha åkt hem till Piteå efter en semesterresa på Gran Canaria. Men en sandstorm kom i vägen och flyget lamslogs.

Familjen blev sittande på flygplatsen där de väntade och väntade. Några besked om hemresa från flygbolaget Norwegian kom inte och natten mellan lördag och söndag tillbringades på klinkergolvet på flygplatsen. Väntan fortsatte under söndagen och information från Norwegian uteblev, enligt Monica Lindmark. Ett resebolag hjälpte familjen att boka in en hemresa på fredag den 28 februari.

– Det var det tidigaste som gick att få tag på, säger Monica Lindmark, på telefon från Gran Canaria.

På måndagskvällen kom så det första livstecknet från Norwegian berättar Monica Lindmark.

– Jag fick ett sms från Norwegian att vi skulle få åka hem på tisdagsmorgonen. En resa var bokad till klockan åtta på morgonen och skulle pågå i 82 timmar.

När Monica Lindmark insåg vilken mastodontresa som bokats in ringde hon Norwegian och fick prata med en person.

– Den jag pratade med talade bara engelska men förstod inte vad jag sade trots att jag bokstaverade på engelska. Till slut slängde personen på luren.

Monica berättar att ett flygplanet skulle flyga från Las Palmas till Göteborg. Där skulle familjen få vänta ett antal timmar. Från Göteborg skulle sedan ett plan ta familjen tillbaka till Las Palmas där de skulle vänta ytterligare timmar. Nästa resa skulle gå till Stockholm och därifrån vidare till Luleå.

– Det är ju helt absurt. Vi kan inte utsätta barnen för en så lång resa. Jag gissar att de gör så här för att slippa bli ersättningsskyldiga. De erbjuder oss en hemresa vi inte kan tacka ja till men genom att de erbjudit en hemresa så blir de inte ersättningsskyldiga i slutändan, säger Monica Lindmark.

När PT når familjen på telefon sitter de i ett hotellrum de bokat själva. De vet inte när de får åka hem.

– Den resa vi fått hjälp med att boka in på fredag, plockades bort när den långa hemresan bokades in, så nu står vi utan hemresa igen.

Vad kan ni själva göra?

– Vi sitter här och försöker ringa och mejla till flygbolag och researrangörer för att få hjälp. 

Uppdaterad 11.20: Den 82 timmar långa resan visade sig vara ett tekniskt fel.

– Resebolaget Ebeach som är snälla och hjälper oss fick nyss tag på Norwegian. Det visade sig att sms:et om den långa hemresan var ett tekniskt fel och skulle inte ha gått ut. Den resa vi har bokad på fredag den 28 februari kvarstår så förhoppningsvis kommer vi med den, säger Monica Lindmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!