Händelsen inträffade under 2019. Personen hade vårdats på akuten på Piteå sjukhus, men när han/hon skulle åka hem skickades inte någon rullator med. Ingen visste heller vart den tagit vägen. Det var heller inte klart med personens nya vårdbehov i hemmet.
Läkaren ville också att personen, efter hemgång, skulle tappas på urin på morgonen. Något som var svårt då den ansvariga personalen inte börjat jobba ännu eller kunde ha andra saker inbokade. Något som kunde innebära skador på urinblåsan.
Personalen inom socialtjänsten menar att det hade varit bättre om personen fått stanna på en omvårdnadsplats några timmar extra på IVAK så att rullator och omvårdnadsinsatsen kunnat ordnas.
I Piteå kommuns kvalitetssystem ingår att värna om brukarna även då andra aktörer har brister in sina processer och rutiner.
"Då vår bedömning av att det är en brist endast är ur vårt perspektiv är vi intresserade av att få en återkoppling av vilken analys ni gjort av den beskriva situationen, vilket kan öka vår förståelse för er verksamhet" skriver man i rapporten.
– Nu har vi fått två avvikelser från Piteå kommun under en kort tid. För oss är det viktigt att vårt samarbete fungerar väl, det blir också det bästa för patienterna. Vi kommer därför ta kontakt med kommunen för att få till en träff där vi kan diskutera hur vi tillsammans ska få till ett bättre samarbete, säger Christina Lundqvist, verksamhetschef akut omhändertagande/IVAK.