Hamnens containerlinje behöver volymer

Minskade volymer är ett hot mot containerlinjen från Piteå hamn. För hamnen är inte minst de stora skogsindustrikunderna viktiga.

Minskade volymer är ett hot mot containerlinjen från Piteå hamn. För hamnen är inte minst de stora skogsindustrikunderna viktiga och det finns en oro för  SCA Timbers vägval. (Arkivbild)

Minskade volymer är ett hot mot containerlinjen från Piteå hamn. För hamnen är inte minst de stora skogsindustrikunderna viktiga och det finns en oro för SCA Timbers vägval. (Arkivbild)

Foto: Sanna Eriksson

Piteå kommun2019-11-27 17:30

I ett styrelseprotokoll från oktober befarar hamnchefen Ulrika Nilsson att containerlinjens existens kan ifrågasättas om volymerna från de stora skogsindustrikunderna minskar. Exempelvis från SCA Timber i Munksund.
SCA Timber har länge använt delar av hamnområdet som lagringsyta för sina produkter som sedan hämtats med lastbil för vidare transport till kunden, men förmodligen inte framöver eftersom det innebär en omväg och fördyring.
– I det fallet är det en mindre volym, men vi förlorar lagringsintäkter. Vi är förstås oroliga att även förlora stora delar av containervolymerna som transporteras med båt, säger Ulrika Nilsson.

SCA Timber är en viktig kund och aktör, men inte den enda.
– Vi har en löpande och bra dialog med kunderna i regionen. SCA gör kvartalsvisa upphandlingar och vi måste visa att vi är konkurrenskraftiga, säger Ulrika Nilsson.
Men du uttrycker oro för containerlinjens framtida existens?
– Det är en skör verksamhet och vi behöver långsiktighet. För oss är det viktigt att vi tillsammans med kunderna kan upprätthålla den. Annars finns risk för att rederierna inte kommer till Piteå hamn.

Peter Roslund är styrelseordförande för Piteå hamn, som är ett kommunägt bolag.
– Containerlinjen är viktig, men ger inte några stora vinster. Skulle vi tappa volymer så får vi givetvis fundera hur vi ska ha det. Sedan vill jag inte påstå att den är hotad, men det är tråkigt om vi tappar kunder. Vi måste vässa oss så att vi är ett alternativ, säger Peter Roslund.

Ulrika Nilsson håller med om att containertrafiken inte är så stor, men samtidigt viktig för hamnen och kunderna.
– Smurfit Kappa skickar sina längre transporter med båt. Vi ser också att Lindbäcks delvis nyttjar sjötransporter, Stenvalls Trä är intressant och givetvis SCA.
– Vi ser också att containertrafiken ökar i omvärlden och för oss är det viktigt att vara med i den utvecklingen, säger Ulrika Nilsson. 

Samtidigt pågår ett arbete på regeringsnivå för att snabba på en överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart. Detta för att utnyttja sjöfartens fulla potential och minska utsläppen av växthusgaser och luftföroreningar inom godstransporten. Regeringen har därför infört en ekobonus.
– Sjöfarten är en klimatsmart och viktig framtidsbransch som idag är underutnyttjad, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
PT har sökt företrädare för SCA Timber i Munksund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!