Den senaste tiden har rapporterna duggat tätt om butiker som stängt ner eller är på väg att stänga i Piteå. Flera lokaler gapar också tomma i stadskärnan. Men på tisdagen släpptes en ny undersökning som delvis motsäger den mörka bilden som målats upp under hösten.
Det är Fastighetsägarna och HUI Research som i rapporten Cityindex kartlagt hur mycket handeln omsätter i Sveriges stadskärnor. Undersökningen visar på tillväxt för cityhandeln i flera Norrlandskommuner. Och det är här Piteås stadskärna utmärker sig, enligt rapporten är tillväxten 3,5 procent, vilket uppges vara betydligt starkare än genomsnittet.
Piteå hamnar därmed på plats 11 av 104 när man jämfört omsättningsutvecklingen i landets samtliga stadskärnor.
I reda siffror innebär det att omsättningen totalt ökade under året med 44 miljoner och landade på l totalt 1,31 miljarder. Enligt rapporten finns det flera förklaringar till den goda utvecklingen. Bara inom hotell- och restaurangnäringen tillkom under året fem nya verksamheter och omsättningen ökade med totalt 38 miljoner. Men det gick även bra för dagligvaruhandeln, som ökade omsättningen med tio miljoner kronor. En annan kommersiell service som sticker ut är gym och skönhetsvård, som ökade med tre miljoner.
– Att Piteå hamnar på plats 11 av 104 när man jämfört omsättningsutvecklingen i samtliga Sveriges stadskärnor är självklart ett gott betyg och det visar att nya etableringar där upplevelser är en del av verksamheten är ett viktigt tillskott till stadskärnan, säger Anna Forsman, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna MittNord i ett pressmeddelande.
Men samtidigt minskade sällanköpshandeln, ett öde som delas med majoriteten av landets kommuner. Det stora tappet skedde inom segmentet hem- och fritidsprodukter där omsättningen sjönk med 2,7 procent motsvarande tio miljoner kronor.
– Trenden är att vi i våra stadskärnor lägger allt mer pengar på dagligvaror som livsmedel och hygienartiklar medan vi spenderar allt mindre på sällanköpsvaror som hemelektronik och kläder. Just kläder är en av de branscher som påverkas mest av den ökade konkurrensen från e-handeln, säger Anna Forsman.