Tanken är att erbjuda ökad tillgänglighet och snabba bedömningar samt skapa mer tid för komplexa besvär. Tjänsten ska bemannas av Cederklinikens medarbetare och patienter kan påbörja ett ärende dygnet runt. Svar kommer via chatt eller video dagtid under vardagar.
– Vi har under flera år följt utvecklingen av nätbaserad vård och nu känner vi att det är läge att komplettera verksamheten, säger Petter Tuorda, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Cederkliniken.
Plattformen har utvecklats av vårdbolaget Praktikertjänst, där Cederkliniken ingår. Och tjänsten syftar till att skapa en smartare och mer tillgänglig vård samt bidra till effektivare arbetsflöden för mottagningens medarbetare.
– Vi kommer att kunna ge patienter en mer tillgänglig och sammanhållen vård där patienten snabbare ska få möta rätt vårdnivå, exempelvis läkare eller sjuksköterska. Dessutom slipper patienterna telefonkö och passa tider för när vi ringer upp.
Cederklinikens patienter kan via tjänsten söka vård för allt från hudutslag och halsont till trötthet och psykisk ohälsa. Patienten loggar in via bank-id och svarar på ett antal frågor om besvären och skickar eventuellt bild. Därefter finns möjlighet att via chatt eller video få kontakt med vårdpersonal och om det krävs bokas ett fysiskt besök via plattformen.
– Som läkare får jag direkt en bra bild av patientens besvär och kan ofta snabbt se vad det rör sig om för besvär, säger Petter Tuorda.