Tjejerna tog emot priset på Tidskriftsgalan, som ägde rum på onsdagen på Cirkus i Stockholm. Totalt delades priser ut i 13 olika kategorier, och som PT tidigare berättat var Åssit en av fyra tidningar som var nominerad i klassen Årets skoltidskrift.
Och nu står det alltså klart att Åssit är bäst i Sverige.
– Det känns helt fantastiskt! Vi har lagt ner så mycket arbete på tidningen, och det är kul att det gett resultat, säger Alma Vesterlund, när PT når henne på telefon direkt efter prisutdelningen.
Åssit ges ut en gång om året, vinnartidningen kom ut i våras. I huvudredaktionen sitter elever som går estetik, media och grafisk design, men alla på Strömbackaskolan är välkomna att skicka in texter och idéer.
– Sen väljer vi ut det vi tycker är bäst, säger Alma Vesterlund.
Och det var tidningens tema "Drömmar" och hur redaktionen jobbat med det från alla tänkbara infallsvinklar som imponerade på juryn, där för övrigt Piteå-Tidningens förre chefredaktör Olov Carlsson ingick. Att tidningen var snyggt formgiven bidrog naturligtvis också. Så här lyder motiveringen i sin helhet:
En tydlig redaktionell röst och ett medvetet innehåll samlat kring ett tema skapar en vinnare. Människans rätt till drömmar är ju något av det viktigaste som finns. Dagdrömmar, mardrömmar, framtidsdrömmar, drömmar om en perfekt partner eller kropp. Dags att vakna Strömbackaskolan – Åssit är Årets Skoltidskrift.
Elevernas lärare på estet media, Sara Kåhrström, är förstås både glad och stolt över att hennes elevers arbete bärgat det fina priset.
– Fjolårets tvåor och treor har jobbat med tidningen inom skolans kurser, grafisk kommunikation och medieproduktion. De har även jobbat duktigt på fritiden, säger hon.
Att elevernas arbete resulterar i en tryckt tidskrift är en extra morot för alla inblandade, konstaterar hon.
– Eleverna växer verkligen av att få göra det här, säger hon.
Förutom ära och berömmelse är priset 10 000 kronor, som tidningens redaktion nu ska fundera över hur man ska använda på bästa sätt. Och priset ger förstår mersmak, just nu grunnar man på vilket tema man ska jobba med till nästa nummer.
– Vi har några idéer, säger Alma Vesterlund, men som rutinerad tidningsmakare vill hon inte avslöja för mycket.