– Här hos oss har trycket ökat ännu mer nu och vi fasar litet inför måndag, då det normalt är högt tryck och många som ringer, säger Petter Tourda, verksamhetschef vid Cederkliniken.
– Vi uppmanar i stort sett alla som har ett bank-id att i första hand använda den digitala tjänsten och spara telefontiderna till de som inte har bank-id, äldre till exempel.
Även inom regionen har man märkt av oron och de många frågorna och har förstärkt sin telefontjänst. Även Region Norrbotten uppmanar att i första hand söka digital information och att ringa rätt nummer om man nu måste ringa:
– Vi märker självklart av en ökad oro och en ökning av antalet samtal, men än så länge är det hanterbart, säger Magnus Tufvesson, distriktsläkare och verksamhetschef vid Hortlax hälsocentral.
Där får man också frågor av mer allmän karaktär:
– Men jag upplever ändå att det är sjukdomsrelaterade frågor, som vi försöker besvara så bra vi kan. Det finns också en ökad förståelse för att trycket på vården har ökat, påpekar Tufvesson, som i gemen tycker att människor är lugna.
CORONA-frågor
1) Sök i första hand information via folkhälsomyndíghetens hemsida,1177.se och andra digitala sidor, exempelvis msb.se
2) Är du inte sjuk eller har några symptom, utan bara har allmänna frågor – ring 113 13.
3) Symptom – ring 1177 för rådgivning. Uppsök till exempel inte akuten direkt.
4) Sjuk och vill nå hälsocentralen, använd i första hand digitala tjänster.