Det var i slutet på januari som Marie Carlsson, enligt fakturan, ingick avtal med Pitacassi och gjorde ett personlighetstest på Internet. Men Carlsson är säker på att hon inte har ingått något avtal, än mindre gjort något personlighetstest.
- Jag sköter mina egna räkningar och vet att jag inte gjort något test. Jag vet vem jag är, jag behöver inte kolla det på datorn, säger hon .
Dessutom följde det med fakturan en lapp som talar om vad som händer om man inte betalar. Olika avgifter läggs på och slutligen leder ärendet till, i värsta fall, en betalningsanmärkning.
- Jag kan tänka mig att det finns de som blir rädda för den röda lappen, så att de skyndar sig att betala, säger Marie Carlsson.
Sedan i måndags har Konsumentverket fått in ett sjuttiotal anmälningar mot Pitacassi.
Enligt Maria Wallin på organisationen Konsument Europa kan det "ingångna avtalet" vara felaktigt. Om en konsument väljer att göra ett personlighetstest på Internet, är det att betrakta som en tjänst där lagen om distansavtal i EU ger konsumenten minst sju, eller i Sverige fjorton, dagars ångerrätt. Under denna tid får konsumenten som regel inte ta del av tjänsten, eller i det här fallet göra testet. Dessutom ska man få en bekräftelse på vad man beställt.
Fortfarande arg
Marie Carlsson blev arg när hon fick fakturan och när PT träffar henne på fredagen är hon fortfarande upprörd.
- Jag kommer inte att ge mig, säger hon och hävdar bestämt att hon inte haft något med företagets tjänster att skaffa.
PT har sökt företrädare för Pitacassi utan framgång.