PT skrev 8 januari om problemen med Skellefteå krafts verk på Uljabuouda i Arjeplog där åtta av de tio vindkraftverken tvingats stoppa på grund av is på vingarna. Skellefteå kraft använder ett system där en kolfibermatta i vingens framkant värms upp. Inför vintern skulle en leverantör gå igenom avisningssystemet, det gjordes dock inte och när energibolaget i Skellefteå beslöt att göra uppstarten själva hade det redan bildats is på vingarna.
Heta punkter
Jonas Sundström, anläggningsansvarig för Uljabuouda, förklarar att innan man kan starta verken måste vingarna termofotograferas för att se om det finns heta punkter som kan skada vingen.
- Det gjordes i går. Vi skickade upp en radiostyrd helikopter som fotograferade vingarna, förklarar Jonas Sundström, som uppger att det blev lite vingligt eftersom det blåste 16 sekundmeter på fjället i går.
Han uppger att onsdag var fyra av de tio verken igång där han beräknar att samtliga ska vara igång och producera el i slutet av veckan.
Snurrigt i Dragaliden
Samtidigt som verken i Arjeplog stått stilla har Svevinds 12 verk i Dragaliden gått för fullt, och det beror på att vindkraftsbolaget valt ett annat - Enerconbyggt - avisningssystem som visat sig vara pålitligt.
- Is på vindkraft är inget nytt och Enercon har erfarenhet från både Kanada och Rumänien, säger Per Olofsson, driftschef vid Svevind till PT.
Han förklarar skillnaden mellan Arjeplogsverken och de som står på Dragaliden.
- Enercons system går ut på att det sitter ett element i varje vinge som värmer luft. Den förs in i vingen av en fläkt där luften cirkulerar i vingen, förklarar Per Olofsson.
- Visst kan vi också drabbas av isproblem. Det fungerar som när du kör bil. Det hjälper inte om du kör varmluft på framrutan. Kommer det underkylt regn bildas det is och så är det också med vindkraftverk. Men vårt system gör att när andra kanske får driftsstopp i flera dagar handlar det enbart om några timmar i våra verk, säger Svevinds driftschef.