Var tredje näthandlar till jul

Även om det svajar i världen vill vi släppa loss till jul. Hushållen har mer pengar i plånboken än någonsin tidigare och många väljer att spendera dem på att köpa julklappar på nätet.

Julruschen på paketutlämningen vid Coop Forum beskrivs av Annika Nilsson som tidvis kaotisk, mycket på grund av att e-handeln bara ökar.

Julruschen på paketutlämningen vid Coop Forum beskrivs av Annika Nilsson som tidvis kaotisk, mycket på grund av att e-handeln bara ökar.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ 2011-12-15 06:00

Det är fart på kommersen i butikerna så här strax före jul. Men det är e-handeln som gräver guld, för trots att konjunkturläget blir allt sämre är prognosen för 2011 en tillväxt med 10 procent. Stressade "tomtar" vill slippa trängas, man vill spara tid och handla på ett bekvämare sätt.

Totalt beräknas julklappshandeln på nätet omsätta 5,4 miljarder kronor, enligt Postens e-barometer. Det innebär att drygt var tredje svensk räknar med att handla julklappar på nätet.

Tidvis kaotiskt
På Coop Forum bidrar den ökade e-handeln och det faktum att Företagscenter lagt ner, till att det blir trångt på hyllorna.

- Vi får dubbelt så många paket och det är aningen kaotiskt tidvis, säger Annika Nilsson på Coop.

Årets julhandel med julafton på en lördag gör läget för e-handel perfekt med en hel arbetsvecka innan jul att leverera varorna på.

Även vid Posten i Piteå märks det tydligt att julen är i antågande. Även om nästa vecka är den stora "julkortsveckan" så har julhälsningarna börjat droppa in.

- Vi har ökat personalstyrkan med fem personer från i dag, onsdag, fram till jul, säger Folke Wiklund, lagledare.

Trots fler händer kommer hushållen ändå att märka att det är juletider. Postutdelningen kommer att bli någon timme försenad men det är inte bara julkorten som är boven i dramat.

- Det stundande årsskiftet innebär betydligt fler kuvert, bland annat räkningar. Vi upplever inte heller att julkorten har minskat så mycket de senaste åren.

Åtta av tio personer föredrar att få julkort framför digitala hälsningar som sms och e-mejl.

FAKTA E-julhandel

De konsumenter som e-julhandlar kommer i genomsnitt handla varor för 2 143 kronor. Män planerar att lägga ett något större belopp än kvinnor, 2 393 mot 1 925 kronor. Den åldersgrupp som planerar att spendera mest är 50-64-åringar med i genomsnitt 2 662 kronor.

Favoritjulklappen framför alla andra på nätet är en bok som fler än sex av tio planerar att handla. Därefter kommer dvd-film som fyra av tio ska köpa. Den kategori som ser ut att växa kraftigast på nätet i årets julhandel är dock leksaker, som 27 procent anger.

Källa: E-barometern

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om