TS (tidningsstatistik) mäter årligen papperstidningens upplaga och de senaste åren har många dagstidningar fått vidkännas ordentliga tapp. För PT har tappet varit mindre än för andra tidningar i regionen. Under 2011 minskade upplagan med 500 exemplar och var vid årsskiftet nere på 15 100.
- Det är en trend som pågått under flera år. För branschen är den stora utmaningen att attrahera och rekrytera nya unga prenumeranter. Men läsvanorna förändras och många hämtar idag informationen från Internet, säger Matti Lilja.
Många läsare
Det digitala
Samtidigt pågår arbetet med att utveckla de elektroniska produkterna. En viktig fråga i det arbetet är hur man ska få betalt för de digitala satsningarna.
- Det här brottas alla medieföretag med och det går mot att ta betalt för de här tjänsterna. Våra intäkter för webbtidningen har ökat markant sedan starten och kommer att öka ytterligare.
- Jag är optimist och ser an framtiden med tillförsikt, säger Matti Lilja.