Tvärnit för fullskalig DME-fabrik

Den nya Chemrec-fabriken i Piteå går på högvarv. Nytt miljövänligt drivmedel flödar ur rören. Men samtidigt har den förväntade fortsatta miljardsatsningen på en fullskalig fabrik i Örnsköldsvik tvärnitat.

Chemrec-fabriken vid Kappa i Piteå har utvecklats till en högeffektiv producent av miljövänligt drivmedel, bio-DME. Ett bakslag är dock att den första fullskaliga DME-fabrik som planerats i Örnsköldsvik inte blir av.

Chemrec-fabriken vid Kappa i Piteå har utvecklats till en högeffektiv producent av miljövänligt drivmedel, bio-DME. Ett bakslag är dock att den första fullskaliga DME-fabrik som planerats i Örnsköldsvik inte blir av.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ 2012-06-01 06:00

Bio-DME är framtidens fordonsbränsle. Det är miljövänligt, högeffektivt och tillverkat via förgasning av svartlut - som är en biprodukt från massatillverkningen.

Tekniken är unik och Chemrecs anläggning i Piteå är den första i sitt slag i världen.

Kliver av
I dag löper produktionen för fullt, vilket ger fyra ton bio-DME om dagen. Det mesta går åt till att förse Volvos testflotta av lastbilar, specialbyggda för biodrivmedlet.

Parallellt med pilotprojektet i Piteå har det planerats för en första fullstor fabrik vid Domsjö Fabriker i Örnsköldsvik, uppbyggd med exakt samma teknik som på Chemrec.

Men, det blir ingen ny fabrik visar det sig. Åtminstone inte nu, och inte i Ö-vik.

En ny ägarkonstellation med kopplingar till Indien har klivit av 3,5-miljardersprojektet.

"Enorm potential"
- Självklart är det en missräkning. Men sådant händer och vi jobbar vidare med nya intressenter i sikte, säger Jonas Rudberg, vice vd i Chemrec AB.

- Tekniken och produkten har enorm potential och vi är inte bara nöjda, utan mycket nöjda, över utvecklingen i Piteå, understryker han.

- Det här beskedet kullkastar inte en framtida storskalig tillverkning, det bara försenar processen, menar Jonas Rudberg.

Ärvde projektet
De nya indiska ägarna av Domsjö Fabriker fick ärva DME-projektet "på köpet" i affärsuppgörelsen.

Dock ansågs osäkerhet runt skatteregler, kvotplikt för biobränslen och att produktionen endast existerar i pilotskala, som skäl för att inte satsa tre miljarder kronor ur egen börs.

Detta får också till följd att Energimyndigheten, som å sin sida var berett att satsa en halv miljard kronor i projektet, nu behåller slantarna.

Och det är skrivet i stjärnorna om dessa pengar kan/kommer att betalas ut om/när det blir någon fortsättning.

400 jobb
En fullskalig DME-fabrik i Ö-vik hade gett upp emot 400 jobb och en årlig produktion av omkring 100 000 ton bio-DME.

Notabelt är att det finns 400 massabruk i världen, vars biprodukter (svartlut) skulle kunna göras om till DME-bränsle vid förgasningsanläggningar motsvarande den i Piteå.

- Vi är övertygade om att det kommer dyka upp nya finansiärer. Deras geografiska koppling lär också styra platsen av ett nytt fullskaligt fabriksbygge, säger Jonas Rudberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om