Bio-DME är framtidens fordonsbränsle. Det är miljövänligt, högeffektivt och tillverkat via förgasning av svartlut - som är en biprodukt från massatillverkningen.
Tekniken är unik och Chemrecs anläggning i Piteå är den första i sitt slag i världen.
Kliver av
I dag löper produktionen för fullt, vilket ger fyra ton bio-DME om dagen. Det mesta går åt till att förse Volvos testflotta av lastbilar, specialbyggda för biodrivmedlet.
Parallellt med pilotprojektet i Piteå har det planerats för en första fullstor fabrik vid Domsjö Fabriker i Örnsköldsvik, uppbyggd med exakt samma teknik som på Chemrec.
Men, det blir ingen ny fabrik visar det sig. Åtminstone inte nu, och inte i Ö-vik.
En ny ägarkonstellation med kopplingar till Indien har klivit av 3,5-miljardersprojektet.
"Enorm potential"
- Självklart är det en missräkning. Men sådant händer och vi jobbar vidare med nya intressenter i sikte, säger Jonas Rudberg, vice vd i Chemrec AB.
- Tekniken och produkten har enorm potential och vi är inte bara nöjda, utan mycket nöjda, över utvecklingen i Piteå, understryker han.
- Det här beskedet kullkastar inte en framtida storskalig tillverkning, det bara försenar processen, menar Jonas Rudberg.
Ärvde projektet
De nya indiska ägarna av Domsjö Fabriker fick ärva DME-projektet "på köpet" i affärsuppgörelsen.
Dock ansågs osäkerhet runt skatteregler, kvotplikt för biobränslen och att produktionen endast existerar i pilotskala, som skäl för att inte satsa tre miljarder kronor ur egen börs.
Detta får också till följd att Energimyndigheten, som å sin sida var berett att satsa en halv miljard kronor i projektet, nu behåller slantarna.
Och det är skrivet i stjärnorna om dessa pengar kan/kommer att betalas ut om/när det blir någon fortsättning.
400 jobb
En fullskalig DME-fabrik i Ö-vik hade gett upp emot 400 jobb och en årlig produktion av omkring 100 000 ton bio-DME.
Notabelt är att det finns 400 massabruk i världen, vars biprodukter (svartlut) skulle kunna göras om till DME-bränsle vid förgasningsanläggningar motsvarande den i Piteå.
- Vi är övertygade om att det kommer dyka upp nya finansiärer. Deras geografiska koppling lär också styra platsen av ett nytt fullskaligt fabriksbygge, säger Jonas Rudberg.