Trafikverket föreslår byggstart

Det allt hårdare godstrycket på Norrbotten gör att Trafikverket nu föreslår regeringen att bygget av Norrbotniabanan inleds och att godstågen på Inlandsbanan börjar rulla igen.

Det hårda godstrycket i Norrbotten har fått Trafikverket att föreslå att bygget av Norrbotniabanan inleds.  (Arkivbild)

Det hårda godstrycket i Norrbotten har fått Trafikverket att föreslå att bygget av Norrbotniabanan inleds. (Arkivbild)

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2012-02-20 06:00

Sedan 2010 har ensamutredaren Lena Erixon, tidigare generaldirektör på Trafikverket, utrett vilka satsningar som bör göras på landets väg- och järnvägsnät.

Utredningen, kallad kapacitetsutredningen, har skett på uppdrag av regeringen och nu får den flera konkreta förslag i retur, som att bygget av Norrbotniabanan bör komma igång. Det är dessutom läge att godstågen börjar rulla igen på Inlandsbanan.

Ökat godstryck
Lena Erixon pekar på en viktig faktor: Godstrycket ökar hela tiden i länet, inte minst på grund av utvecklingen inom gruvnäringen.

- Det måste finnas en bärighet, både på väg- och järnvägsnätet i Norrbotten, säger Lena Erixon till NSD.

Konkret föreslår hon att Norrbotniabanans etapp ett mellan Piteå-Skellefteå byggs och att den blir klar 2025.

Uredaren föreslår också att det behövs investeringar i järnvägsnätet med åtta miljarder per år fram till 2025, vägnätet kräver 18 miljarder per år i underhåll.

För att förbättra godsflödet vill Lena Erixon återuppta godstrafiken på Inlandsbanan. Här handlar det enligt utredaren om att omleda trafik med lättare gods, men då krävs att banan förstärks så att den tål ett axeltryck på 20 ton.

Avslog finansiering
Hittills har frågan om Norrbotniabanan kantats av motgångar där den borgerliga regeringen stretat och stretar emot miljardinvesteringen. Nyligen avslog riksdagen finansiering av projektet, men Piteås kommunalråd Peter Roslund (S), som driver järnvägsfrågan mycket aktivt, ger inte upp.

- Vi var kritiska i höstas till Lena Erixons slutsatser i en remissomgång av rapporten om att det inte finns någon kapacitetsbrist i Norrbotten, baserat på att utredaren frågat industrin. När vi pratat med industrin pekar den på att det inte är någon mening med att fråga efter mer kapacitet eftersom industrin vet att den inte finns, säger Roslund, som också anser att slutdatum 2025 för etapp ett ligger för långt bort.

- Den delen bör vara klar senast 2020, säger Peter Roslund, som pekar på att det positivt att det ändå rör på sig.

- Det går sakta och vi får hela tiden ta små, små steg, men detta är inget dött projekt, säger Piteås kommunalråd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om