Trafikskolor prioriterar säkerheten

EU-mopedisterna mellan Hortlax och Piteå får välja mellan att bryta mot lagen på Öholmabron eller riskera livet på E4. Trafikskolorna i Piteå har i flera år velat få till en lösning på problematiken.- Lagen och verkligheten har inte hängt ihop, säger Gustav Vikström som är utredare på kommunen.

"Om jag hade en son eller dotter i mopedåldern hade jag aldrig låtit dem ge sig ut på E4" säger Rune Karlsson på Trafikskolan i Piteå.

"Om jag hade en son eller dotter i mopedåldern hade jag aldrig låtit dem ge sig ut på E4" säger Rune Karlsson på Trafikskolan i Piteå.

Foto: Erik Westergren

PITEÅ 2010-07-08 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

Förare av EU-mopeder riskerar böter genom att köra på gång- och cykelbanor.
Enda lagliga alternativet är flera mils omväg via Havsbadet - eller köra ut på den smala och hårt trafikerade E4.
- Om jag hade en son eller dotter i mopedåldern hade jag aldrig låtit dem ge sig ut på E4. Naturligtvis ska lagar och regler följas men man måste också använda sunt förnuft. Trafiken som vistas där äventyrar mopedisternas säkerhet, säger Rune Karlsson på Trafikskolan i Piteå.
Frågan om Öholmabron kommer ofta upp när trafikskolorna har teoriträffar för mopedkörkort. Många gånger är det föräldrar till unga mopedister som undrar hur det farligaste vägalternativet kan vara det lagliga.
- Enda lösningen är att få till en lagändring som tillåter klass 1-mopeder att använda gång- och cykelbron. Där bör de i så fall hålla en maxhastighet på 25 km/h, det vill säga samma regler som gäller förare av klass 2-mopeder på cykelbanor, säger Rune Karlsson.
Lagbrott före fara
EU-mopedister som trafikerar gång- och cykelbanor kan tilldömas böter på 800 kronor.
- Normalt sett blir körkortet inte indraget vid en sådan händelse, säger Peter Lundmark, tf chef på brottsförebyggande enheten hos polisen i Piteå. Alla lagöverträdelser en begår staplas dock på varandra och kan vid upprepade förseelser bidra till att körkortet dras in i framtiden.
På Teknik- och gatukontoret i Piteå är man medvetna om att många mopedister väljer lagbrott hellre än att ge sig ut i den intensiva trafiken på E4.
- Problemet är att när man gjorde upp detaljplanen för Öholmabron fanns inte situationen med EU-mopedister med i beräkningen, menar Gustav Vikström som är utredare på kommunen.
Lång process
En ombyggnation av bron är inte ett sannolikt scenario. Den juridiska lösningen är en lagändring eller att en dispens för just Öholmabron utfärdas. Vilket alternativ det än blir är det en lång process innan en förändring blir en realitet.
- Självklart vill vi inte uppmana mopedister att utsätta sig för risker. Vi kan bara beklaga att lagen inte tillåter påbjuden körning för EU-mopeder på bron i fråga. Lagen och verkligheten har inte hängt ihop i detta fall, säger Gustav Vikström.
fakta Mopeder
Moped klass 1 (EU-moped) får köras högst 45 km/h. De kan utgöra en fara för cyklister och gångtrafikanter och får därför inte framföras på gång- och cykelvägar. Mopeden är registreringspliktig. Får köra i körfält och ska använda helljus på samma sätt som motorcykelförare.
Moped klass 2 är konstruerade för en hastighet på högst 25 km/h. Ska framföras i cykelbana eller vägren. Behöver inte någon registreringsskylt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om