TÀndstickskungens Loris seglar inte pÄ skÀrgÄrdsdagen

I dag fredag var det meningen att tÀndstickskungen Ivar Kreugers lyxbÄt Loris skulle komma till PiteÄ för att vara dragplÄster vid lördagens skÀrgÄrdsdag vid VÀstra kajen. SÄ blir det inte sedan PiteÄs nÀringsliv sagt nej till att finansiera besöket.

Kung Carl XV1 Gustaf och drottning Silvia ombord pÄ Loris.

Kung Carl XV1 Gustaf och drottning Silvia ombord pÄ Loris.

Foto: Mats Arrhénborg

PITEÅ 2012-08-24 06:00

- Det Ă€r trĂ„kigt, men vi tĂ€nker inte hĂ€nga lĂ€pp för det utan försöker ta nya tag till nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger Tomas Olofsson, projektledare vid Piteunika.

En person i kontakt med PT anser att Piteunika i samarbete med VÀstra Kajens camping lyckats schabbla bort det smÄtt unika bÄtbesöket.

Tomas Olofsson förklarar vad som hÀnt.

- Vi tycker att det var en jĂ€ttebra idĂ© att fĂ„ upp Loris, men tyvĂ€rr kunde vi inte finansiera det.

Avslag pÄ Leaderpengar
Dels fick Piteunika avslag pÄ en Leaderansökan i vÄras som handlade om insatser för att utveckla Bottenvikens skÀrgÄrd dÀr fem kommuner skulle samarbeta.

- Men det blev nej, konstaterar Tomas Olofsson, som Ă€r kritisk till att kommunerna i Norrbotten Ă€r dĂ„liga pĂ„ samverkan.

Med det försvann 200 000 kronor, pengar som hade kunnat anvÀndas för skÀrgÄrdsdagen och för att betala Loris besök.

Arrangörerna beslöt sig ÀndÄ för att försöka fÄ fram pengar sÄ att bÄten skulle kunna trailas upp.

Ägarna Loris Charter i Stockholm begĂ€rde
20 000 kronor i hyra. Dessutom skulle transporten pÄ specialtrailer kosta cirka
40 000, men nÀringslivet sade nej.

Inget svar frÄn SCA
- Vi arbetade för att fĂ„ företag och privatpersoner intresserade av att köpa in sig pĂ„ turer. Men det gick inte, sĂ€ger Tomas Olofsson.

Ett företag anmÀlde sig, men dÄ var det för sent, och skogsindustrin SCA som grundades av just Loris Àgare Ivar Kreuger hörde aldrig av sig efter Piteunikas förfrÄgan.

- Vi fick ingen Ă„terkoppling.

Tomas Olofsson pekar pÄ att detta hade varit en bra grej under skÀrgÄrdsdagen, men det slog slint.

Gör nytt försök
Loris delÀgare Mats Arrhénborg i Stockholm sÀger till PT att avbokningen frÄn PiteÄ kom nog sÄ sent, och han tycker det Àr trÄkigt att inte fÄ visa upp och köra Loris i PiteÄ.

- Vi hade tĂ€nkt erbjuda en timmes tur och slĂ„ upp ett tĂ€lt med en utstĂ€llning om bĂ„ten, men det kanske fĂ„r bli nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger han.

Loris anvÀnds i första han för charter, men Mats Arrhénborg Àr positiv till att lokala arrangörer sÀljer privatbiljetter för turer, och han lÀmnar ocksÄ dörren öppen för att Loris kan komma till PiteÄ nÀsta Är.

- DĂ„ fyller bĂ„ten 100 Ă„r sĂ„ det vore roligt. Och att ta upp bĂ„ten till PiteĂ„ handlar om sĂ„ lite pengar. Det borde vara möjligt, anser Mats ArrhĂ©nborg.

FAKTA M/Y Loris

Loris BestÀlldes av Ivar Kreuger i februari 1913, samma mÄnad som han bildade Aktiebolaget Sveriges Förenade TÀndsticksfabriker som kom att bli inledningen pÄ hans tÀndsticksimperium.

Hon ritades av konstruktören Knut Ljungberg som senare ritade "TÀrnan"för Ivar Kreuger, men ocksÄ ett flertal bÄtar för Torsten Kreuger.

Ivar Kreuger anvĂ€nde bĂ„ten frĂ€mst för att ta sig ut till sommarstĂ€llet Ängsholmen men ocksĂ„ till representation.

1924 Följde Mary Pickford, Douglas Fairbanks, Greta Garbo och Mauritz Stiller med Kreuger pÄ en heldagstur ombord pÄ Loris.

Ivar Kreuger dog i Paris 1932 och hans koncern begĂ€rdes i konkurs. Loris sĂ„ldes pĂ„ exekutiv auktion pĂ„ Josef Janssons bĂ„tvarv i Fittja för 8 000 kronor, utan motor.

Efter det hade bÄten ett flertal Àgare till dess den sjönk utanför ett varv i Stockholm dÀr varvet bÀrgade bÄten och lade Loris pÄ land.

Hon Äterfanns i början av 1990-talet av Ulf Lindén, PiteÄ. Efter nÄgra Àgarbyten köptes Loris av Mats Arrhénborg och Joakim Irebjer i Stockholm. De renoverade bÄten som gÄr i chartertrafik i Stockholms skÀrgÄrd.

MĂ„tt:15x247

Vikt: sex ton.

Motor: Kummus diesel pÄ 380 hk.

KĂ€lla: Loris Charter.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om