- Det är tråkigt, men vi tänker inte hänga läpp för det utan försöker ta nya tag till nästa år, säger Tomas Olofsson, projektledare vid Piteunika.
En person i kontakt med PT anser att Piteunika i samarbete med Västra Kajens camping lyckats schabbla bort det smått unika båtbesöket.
Tomas Olofsson förklarar vad som hänt.
- Vi tycker att det var en jättebra idé att få upp Loris, men tyvärr kunde vi inte finansiera det.
Avslag på Leaderpengar
Dels fick Piteunika avslag på en Leaderansökan i våras som handlade om insatser för att utveckla Bottenvikens skärgård där fem kommuner skulle samarbeta.
- Men det blev nej, konstaterar Tomas Olofsson, som är kritisk till att kommunerna i Norrbotten är dåliga på samverkan.
Med det försvann 200 000 kronor, pengar som hade kunnat användas för skärgårdsdagen och för att betala Loris besök.
Arrangörerna beslöt sig ändå för att försöka få fram pengar så att båten skulle kunna trailas upp.
Ägarna Loris Charter i Stockholm begärde
20 000 kronor i hyra. Dessutom skulle transporten på specialtrailer kosta cirka
40 000, men näringslivet sade nej.
Inget svar från SCA
- Vi arbetade för att få företag och privatpersoner intresserade av att köpa in sig på turer. Men det gick inte, säger Tomas Olofsson.
Ett företag anmälde sig, men då var det för sent, och skogsindustrin SCA som grundades av just Loris ägare Ivar Kreuger hörde aldrig av sig efter Piteunikas förfrågan.
- Vi fick ingen återkoppling.
Tomas Olofsson pekar på att detta hade varit en bra grej under skärgårdsdagen, men det slog slint.
Gör nytt försök
Loris delägare Mats Arrhénborg i Stockholm säger till PT att avbokningen från Piteå kom nog så sent, och han tycker det är tråkigt att inte få visa upp och köra Loris i Piteå.
- Vi hade tänkt erbjuda en timmes tur och slå upp ett tält med en utställning om båten, men det kanske får bli nästa år, säger han.
Loris används i första han för charter, men Mats Arrhénborg är positiv till att lokala arrangörer säljer privatbiljetter för turer, och han lämnar också dörren öppen för att Loris kan komma till Piteå nästa år.
- Då fyller båten 100 år så det vore roligt. Och att ta upp båten till Piteå handlar om så lite pengar. Det borde vara möjligt, anser Mats Arrhénborg.