Vid Piteå-Tidningens pressläggning vet inte kursernas studenter riktigt vad de ska göra senare i dag. De får hela uppgiften först klockan 13.00 i, när projekttävlingen börjar. Men PT erfar att studenterna ska skapa ett marknadsföringskoncept för en destination vid ett land i Europa.
- Det här är ett superskarpt case, säger Lisa Hellmér, tidigare student och numera kurslärare vid programmet för Upplevelseproduktion.
Tävling ger guldkant
Hellmér har tillsammans med Caroline Hedberg, lärare vid programmet för Mediedesign, initierat tävlingen Case Race som ett gemensamt utbildningsmoment. En reklambyrå i Göteborg har involverats och nu ska studenterna i samarbete med reklambyrån och byråns kund lära sig om destinationsutveckling av ett resmål i Europa.
När Piteå-Tidningen i går besökte institutionen berättade lärarna Hellmér och Hedberg bara i allmänna ordalag för studenterna vad de ska göra under torsdagen och fredagen. Ett skarpt projekt som ska vara klart på fredagseftermiddagen väntar. På fredag kväll presenterar lagen sina idéer för reklambyråns representanter, som i Piteå representerar den verkliga kunden. Belöningen för det hårda arbetet blir, förutom äran och lärdomarna, möjlighet att exklusivt besöka resmålet i verkligheten och kanske fortsätta arbetet med reklambyrån, något som ger det vinnande lagets studenter en guldkant på sitt CV.
- Tanken är att vi ska jobba över programgränserna, det sker för sällan på skolan, säger lärare Lisa Hellmér.
Kreativ på beställning
Studenterna, som läser vid programmen Upplevelseproduktion respektive Mediedesign, blandas i åtta lag och tävlar mot varandra om de bästa idéerna.
När olika destinationers framgångsfaktorer respektive fallgropar ska mejslas ut, kan inte minst grafiska element vara betydelsefulla byggstenar i processen för att hitta fram till en positiv beskrivning av ett resmål. Caroline Hedberg uppmuntrar sina elever att tänka på vilken färg ett resmål kan kläs i eller vilket typsnitt som ska användas för att kommunicera ortens egenskaper.
Syftet med Case Race är att praktiskt hjälpa studenterna att studera kreativitet ur olika aspekter. Dynamiken i lagen, och särskilt relationen mellan "projektledaren" och "kreatören", kommer förhoppningsvis att lära studenterna ett och annat om kommunikation.
- Att vara kreativ på beställning kan vara svårt, säger lärare Caroline Hedberg. Man måste hitta sin accelerationskälla inom sig.