Det pågår ett intensivt arbete med att hitta den bästa logistiken för de kommande malmtransporterna från gruvområdet i Kaunisvaara i Pajala kommun till omlastningsstationen i Svappavaara.
På torsdagen visades resultatet av det samarbete som gruvföretaget genomför med Trafikverket när det gäller fördjupade studier med fordonsvikter på upp till 90 ton - ett specialframtaget lastbilsekipage från tillverkaren i Södertälje.
Premiärvisningen skedde i Luleå på torsdagseftermiddagen. Syftet med samarbetet är att studera hur logistikkedjan med transporttider med mera påverkas av olika lastvikter, men även hur den ökade lastvikten påverkar vägar och framförallt broar längs sträckan.
Effektiva transportkedjor
- Northland behöver en fungerande transportlösning och en av Trafikverkets uppgifter är att hitta effektiva transportkedjor för näringslivet, säger Magnus Sundling, projektledare på Trafikverket Region Nord.
Angelägna
Vid Northland Resources är ansvariga ivriga att nu på allvar sakta men säkert kunna genomföra mer praktiska tester.
- Hela frågan med malmtransporterna är väldigt komplex, förklarar Jonas Lundström kommunikationsdirektör vid gruvföretaget.
Tio axlar
Det här gäller inte minst de tänkta transportfordonen.
- Vi vill hitta den mest optimala kombinationen. Dispensen på 90 ton gör att vi ska hitta rätta lösningen. Fordonet i sig är ett 25 meter långt ekipage, men det ska ha tio axlar att fördela tonaget på, säger Lundström.
I inledningsskedet kommer företaget att lasta 78 ton.
- Sen återstår se vilken typ av baljor vi ska ha på fordonen, tillägger han.
Det gemensamma arbetet förväntas ge svar på ett antal faktorer som är viktiga för logistikkedjan. Det handlar till exempel om att identifiera och verifiera kör- och vilotider och omloppstider för olika bruttovikter men även att ge svar på frågor om bärighet, återhämtningstider etcetera.
- En av broarna, den över Tärendöälv, har visat sig tåla en belastning på maximalt 90 tons totalvikt. Vi vill komplettera beräkningarna med ordentliga mätningar, säger Magnus Sundling.
Oavsett fordonens slutliga vikt kommer åtgärder att behöva genomföras på sträckan.