Slopad väjningsplikt för cyklister föreslås
Väjningsplikten för cyklister vid cykelöverfarter kan komma att upphöra och istället överföras på bilisterna.
Foto: Maria Johansson
Men de nya väjningsreglerna vid cykelöverfarter ska inte gälla över allt där en cykelbana korsar en väg. Detta eftersom Transportstyrelsen befarar att en generell regelförändring snarare skulle försämra trafiksäkerheten för cyklisterna, och dessutom öka risken för påkörningar bakifrån på fordon som stannar för att släppa fram.Så skedde nämligen då väjningsplikt gentemot gående på övergångsställen infördes 1 maj 2000.
Istället föreslår Transportstyrelsen lokala trafikföreskrifter där kommunerna själva får bestämma var särskilda cykelöverfarter ska tillskapas. På dessa platser ska hastigheten begränsas till
30 km/h med hjälp av trafikhinder. Överfarterna ska även förses med vägmarkeringar och med det nya vägmärket för cykelöverfart som ska tas fram.
Nya regler
De nya reglerna för markerade cykelöverfarter innebär att cyklister och mopedförare har väjningsplikt när de ska korsa en väg från en cykelbana där markering för cykelöverfart saknas.
I Piteå finns ett flertal cykel-överfarter som kan bli aktuella att göra om till markerade cykel-överfarter. En del av dem kan också komma att tas bort istället för att byggas om till markerade överfarter.
Ändringarna föreslås träda i kraft redan hösten 2012.
- Förslaget är så nytt att vi inte hunnit skaffa oss någon uppfattning om konsekvenserna för Piteås del, vi vet ju heller inte ännu om förslaget går igenom, säger Piteå kommuns trafikchef Eva Wikström.
FAKTA Cykeltrafik
Bilförare väjer i snitt för 40 procent av cyklisterna vid obevakade cykelöverfarter.
Väjningsbenägenheten gentemot cyklister är tre gånger så stor då hastigheten hos biltrafiken är under 30 km/h jämfört med när den är 40 km/h.
Majoriteten av bilförarna väjer enligt fältstudier mot cyklande då överfarten är upphöjd.
Mellan 2003 och 2007 omkom 159 cyklister och mer än 15 000 skadades så svårt att de vårdades minst ett dygn på sjukhus.
Cirka 70 procent av omkomna cyklister omkommer vid kollision med bil eller annat motorfordon, främst där cykelbanan korsar en körbana.
För cyklande i tätort är skaderisken dubbelt så hög på ett obevakat överfartsställe som på ett bevakat (reglerat med trafiksignaler).
Källa: Transportstyrelsen
Väjningsbenägenheten gentemot cyklister är tre gånger så stor då hastigheten hos biltrafiken är under 30 km/h jämfört med när den är 40 km/h.
Majoriteten av bilförarna väjer enligt fältstudier mot cyklande då överfarten är upphöjd.
Mellan 2003 och 2007 omkom 159 cyklister och mer än 15 000 skadades så svårt att de vårdades minst ett dygn på sjukhus.
Cirka 70 procent av omkomna cyklister omkommer vid kollision med bil eller annat motorfordon, främst där cykelbanan korsar en körbana.
För cyklande i tätort är skaderisken dubbelt så hög på ett obevakat överfartsställe som på ett bevakat (reglerat med trafiksignaler).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!