Jan Viklund är överläkare vid ortopedin vid Piteå älvdals sjukhus.
Redan inledningsvis förklarar han att han inte kan kommentera enskilda fall. Däremot har han i allmänna ordalag synpunkter kring vårdens och läkares ageranden.
Förstår
- Självklart ska både vi läkare och vården lyssna på patienterna. Men det finns liksom varken svart eller vitt, säger Jan Viklund.
Han uttrycker förståelse när patienter upplever att något blivit fel. Samtidigt har han svårt se hur det går att undvika att det ibland kan bli fel.
- Absolut. Jag förstår patienternas frustration. Varje patient och varje åkomma är samtidigt unik. Vid vissa ingrepp kan en läkare exempelvis redan innan säga att det är sjuttio procents chans att patienten blir nöjd. Däremot går det aldrig att lova något med hundra procents säkerhet, säger Jan Viklund.
Laglig rätt
När det gäller Carina Lindegrens fall fick hon en remiss för en så kallade second opinion till universitetssjukhuset i Umeå där hennes problem åtgärdades.
Även här är Viklund försiktig i att kommentera det enskilda ärendet, men uttalar sig i allmänna ordalag.
- Det här är ju den lagliga rätt som alla patienter har och den möjligheten är bra, säger han.