Semestertider - var god återkom

Under sommarveckorna skruvas tempot ned rejält på svenska myndigheter. - Under alla mina år som personligt ombud har det aldrig varit lika illa som i år, säger Staffan Lundström som är trött på att möta ljudet av en telefonsvarare när han försöker hjälpa sina klienter.

"Vem och var ska man ringa?", frågar sig personliga ombudet Staffan Lundström som sedan semesterperioden började talat med fler telefonsvarare än människor.

"Vem och var ska man ringa?", frågar sig personliga ombudet Staffan Lundström som sedan semesterperioden började talat med fler telefonsvarare än människor.

Foto: Erik Westergren

PITEÅ 2012-07-12 06:00

Staffan Lundström är personligt ombud för flera personer med psykiska problem. I hans dagliga arbetsuppgifter ingår att hjälpa sina klienter i kontakten med de många myndigheter som vardagen förutsätter.

Inspelad röst
Sedan semesterperioden började har telefonsamtalen påfallande ofta slutat med en inspelad röst som förklarar att den eftersökta personen gått på semester. Och ingen information klargör var ansvaret hamnar när den ordinarie tjänstemannen gått hem för sommaren.

- Många klienter säger "Jag får inte tag på handläggaren!" Det är en otroligt dåligt förberedd semesterperiod. Under alla mina år som personligt ombud har det aldrig varit lika illa som i år.

Främst är det vid ekonomiska bekymmer som klienterna är i behov av hjälp. Besked från försäkringskassan, arbetsförmedlingen eller kronofogden kan ha stor betydelse för den enskilde. En av Staffans klienter lever på ekonomiska marginaler och behöver hjälp med avbetalningsplanering på tidigare skulder, men ingen konsumentrådgivare finns tillgänglig. En annan klient ligger efter med hyran, men socialtjänsten har tagit semester mitt i pågående utredning.

"Vem ska man ringa?"
- Det kan också vara vårdrelaterade problem när en person kan upptäcka att medicinerna är slut -  men kontaktpersonen och läkaren har gått på semester. Vem och var ska man då ringa?

Staffan menar att semestertider inte får utgöra ett hinder för människor, vars liv påverkas mycket om de exempelvis inte får ut sina intyg i tid.

- Det här skulle så enkelt kunna åtgärdas. Vi vill veta klart och tydligt mellan vilka datum som personen i fråga har semester, vem vi kan ringa i stället och vilket nummer som leder dit. Under sommaren tvingas man söka alternativa sätt att lösa problemen på. Det tar mycket tid.

Men det är inte bara under semesterveckorna som svårigheterna uppstår.

Slussas vidare
- Ett generellt problem är att när mina klienter försöker nå handläggare eller andra myndighetspersoner så slussas de ofta bara vidare När sedan jag i egenskap av att representera Piteå kommun ringer upp samma personer för att sköta ärenden åt mina klienter så går det smärtfritt. Det är inte rätt att myndigheter lyssnar på andra myndigheter men inte på den lilla människan, säger Staffan,

Inom PO-verksamheten planeras ledigheten tillsammans med klienterna.

- Det är viktigt att våra klienter har träffat ombuden som ska bistå dem med hjälp när den ordinarie har gått på semester. Det ska vara ett bekant ansikte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om