Normalt skickas liner (ytskiktet på wellpapp) som produceras i Piteå och Obbola med tåg till Skövde. Sedan går tåget tillbaka med kasserat papper från kommunala återvinningsstationer.
När olyckan var framme och godståget i Jämtland spårade ur, fick SCA ställa om till sjö- och lastbilstransporter. Björn Lyngfelt säger lite luttrat att SCA den senaste tiden över huvud taget blivit tvungna att se över sin beredskap och flexibilitet på transportsidan, med tågtrafikens vinterproblem den senaste tiden i gott minne.
- Utifrån vad jag hört ser inte kollegerna det här som ett stort problem, säger Lyngfelt om tågurspårningen i Jämtland.
För SSAB i Luleå gäller att järn skickas med båt eller, sedan i går, också med tåg via Inlandsbanan. Dock kan SSAB inte skicka lika stora mängder järn via Inlandsbanan, eftersom dess tillåtna axeltryck på vagnarna är lägre än på Stambanan.
- Akilleshälen är tomvagnsförsörjningen norrut, säger Ulf Eliasson, vd för Inlandsbanan. Han menar att SSAB måste lasta fler vagnar för att kompensera mot Inlandsbanans lägre tålighet. Tågen kan samtidigt inte bli för långa, så full transportkapacitet uppnås inte.
Tidigarelagt stopp
- Vi vet inte vilka konsekvenserna blir ekonomiskt, säger Stefan Enbom, platschef vid SSAB i Luleå.
För att mildra effekterna av transportproblemen, har man vid SSAB valt att tidigarelägga ett underhållsstopp till denna vecka.