Den nya trafiken är ett samarbete mellan SCA Transforest och det ryska rederiet Delta Shipping Lines, där de båda parterna opererar var sitt fartyg på rutten Umeå - Sundsvall - Rotterdam - Stockholm och Sankt Petersburg.
Stor betydelse
- Sankt Petersburg och Stockholm är dynamiska områden som genererar stora och ökande volymer av inkommande containergods, säger Magnus Svensson, vd i SCA Transforest.
Han konstaterar vidare att destinationerna är av växande betydelse för SCA.
- Men samarbetet innebär också att den norrländska industrins konkurrenskraft stärks i och med att vi får effektiva containertransporter mellan Norrland, kontinenten och översjödestinationer, säger Svensson.
SCA Transforest inledde containertrafik mellan Umeå, Sundsvall och Rotterdam redan i slutet på 1990-talet och sedan dess har fartygsstorleken, frekvensen och anlöpen ökat.
- Mycket gods transporteras mellan norra Sverige och Göteborg på bil eller på överbelastade järnvägar, säger Nils-Johan Haraldsson, ansvarig för marknad och affärsutveckling.
Första resan till Sankt Petersburg avgår från Rotterdam den 29 december och från Stockholm den 1 januari.