Sämre lönsamhet för festivalrestauranger

Lönsamheten har sjunkit för restauranger som sålde mat och öl under PDOL.- Det gick definitivt inte ihop. Senare i höst tar vi beslut om vi kommer tillbaka, säger Kristoffer Lundström, ägare av Laponia i Arvidsjaur.

"Det gick definitivt inte ihop" säger Kristoffer Lundström, Hotell Laponia som fanns på plats på PDOL. (Arkivbild)

"Det gick definitivt inte ihop" säger Kristoffer Lundström, Hotell Laponia som fanns på plats på PDOL. (Arkivbild)

Foto: Göran Westerlund, Nyheter i Norr

PITEÅ 2010-08-03 06:00
PT skrev 27 juli om Laponias förlust efter Nattivalen i början av juli, och efter PDOL kan Kristoffer Lundström lägga in ytterligare en förlust i bokföringen.
- Det var första gången vi var med på PDOL och vi visste att det skulle bli svårt att konkurrera på p-däcket med Kittelfjäll. Därför försökte vi nå en äldre målgrupp genom att ha band som riktade sig emot +25-åringar, säger Kristoffer Lundström, som uppger att Laponia hade hyfsat med matgäster under dagarna.
Det var glesare under kvällarna.
- PDOL gick definitivt inte ihop för oss. Men vi ser det som marknadsföring, och det kostar pengar, säger Kristoffer Lundström, som uppger att efter Lulekalaset till helgen ska han summera sommarens festivaler.
- Efter det beslutar vi om vi kommer tillbaka.
Gick runt
Johan Frohm vid Hotell Valhall som också fanns på p-däcket, säger att de hade fasta kostnader på cirka 300 000 kronor under helgen, plus rörliga kostnader för mat och dryck.
Han säger att verksamheten gick precis "runt".
- Det är en annan kultur vid
Piteåfestivalen jämfört med Lulekalaset. Vi har haft bra med matgäster under dagarna och mindre under kvällarna. Det är tvärtom vid Lulekalaset, säger Johan Frohm, som uppger att Lulekalaset är en bättre affär, men det beror på att Hotell Valhall är inarbetade där.
Habid Gharzoul som driver restaurang Furuborg i Piteå, säger att de tjänade på att flytta från p-däcket där de var i fjol, till Rådhustorget.
- P-däcket var inget bra koncept för oss. Det fungerade bättre med fler gäster i år!
Drog sig ur
Kitteljfäll fanns även i år på
p-däcket men det var inte bolaget Kittelfjäll som sålde mat och öl till PDOL-besökarna. Det gjorde
Piteåföretagaren Niklas Alm som lånat ortsnamnet Kittelfjäll av bolagets ägare Patrik Berg.
- Vi drog oss ur PDOL förra året efter den negativa publiciteten kring Vdn:s dotter som var med under kvällarna. Lönsamheten har också blivit allt sämre vid festivaler och det har gjort att vi också dragit oss ur Kirunafestivalen,
säger Patrik Berg.
Kittelfjäll som driver hotell och skidanläggning omsatte cirka 22 miljoner kronor 2009.
Niklas Alm summerar helgen som bra med cirka 6000 gäster.
- För oss gick det ihop men marginalerna är små eftersom verksamheten kräver mycket personal!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om