Så ska utländska grupper lockas hit

Målet är att få fler utländska grupper till Piteå och Norrbotten (Swedish Lapland). Därför har Pite havsbad group startat en DMC. På fredagsmorgonen berättade man om verksamheten vid ett frukostmöte i Vardagsrummet.

Ett 40-tal företagare och entreprenörer träffades på fredagsmorgonen i Vardagsrummet i anslutning till Piteå turistbyrå för att få information om Pite havsbads satsning på att locka utländska grupper till länet.

Ett 40-tal företagare och entreprenörer träffades på fredagsmorgonen i Vardagsrummet i anslutning till Piteå turistbyrå för att få information om Pite havsbads satsning på att locka utländska grupper till länet.

Foto: Ylva Forslund

PITEÅ 2011-04-16 04:42

Pite havsbad group har startat en DMC (destination management company) under namnet Swedish Lapland incoming. Målet är att öka antalet svenska och internationella grupper till regionen med fokus på Tyskland, Spanien, Frankrike, Belgien och Nederländerna.

- Det finns för få som aktivt säljer den här typen av koncept till utlandet. Därför har vi startat det här nu, sade Robert Sjölund, vd för Pite havsbad group.

Han menar att satsningen ligger i linje med koncernens långsiktiga planering och att man kan erbjuda konkurrenskraftiga upplevelser.

Mycket att erbjuda
- Här uppe finns mycket att erbjuda som ses som väldigt exotiskt i utlandet. Det handlar främst om att sälja snö, is och kyla på export.

Robert Sjölund och säljansvariga Anna Lundmark lyfte fram flera produkter som anses som unika för regionen och som används som lockbete för utländska grupper och syftade till bland annat isbrytarsafari, ishotellet, bilkörning på is och hundspann.

FAKTA Destination management group

Skräddarsyr program och events

Kan destinationens utbud

Samarbetar med leverantörer på destinationen

Erbjuder exportmogna produkter

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om