På uppdrag av revisorerna i Norrbottens läns landsting har Pwc granskat landstingets hantering och rutiner av sjukresor (alltså patienternas resor till och från sjukhuset/vårdcentralen och hemmet).
Olika bedömning
I en revisionsrapport konstaterar man att det i dag saknas klara och tydliga rutiner på länets vårdinrättningar, till och med inom samma specialitet, när det gäller sjukresor. Det gör att kliniker och sjukhus gör olika bedömning när det gäller rätt till sjukresor.
Exempelvis har ortopedin i Piteå strikta regler både när det gäller resor till och från sjukhuset. Bland annat kontaktar beställningscentralen alltid kliniken och kontrollerar om patienten har behov av taxi eller komfortbuss. Motsvarande rutiner finns inte i Gällivare eller Sunderbyn och revisorerna menar att patienterna upplever det som "orättvist" att bedömningen är hårdare i Piteå.
Standardiserat intyg
Landstingsstyrelsen konstaterar att det finns ett regelverk och rutiner kring sjukresor i dag, men att de tillämpas olika. Vissa enheter har också utvecklat egna tillämpningar vilket inte får förekomma.
Styrelsen ger nu landstingsdirektören i uppdrag att utforma ett standardiserat intyg som beställningscentralen kan använda sig av när de ska bedöma med vilket fordon en sjukresa ska göras till sjukhus/vårdcentral. Behovet av eventuella följeslagare ska också framgå av intyget.
Landstingsdirektören får också i uppdrag att följa upp att det är känt vilka rutiner som ska användas - och att de tillämpas när det gäller sjukresor från sjukhus/vårdcentral. Det ska också skrivas in i patienternas journaler vilket beslut av färdmedel man beslutat om (något som inte sker i dag).