PRO: Skattesänkningen ett hån

"Förstärkningen" av pensionärernas ekonomi med en 50-lapp i månaden är ett hån. Det anser Knut Holmqvist, ordförande för PRO i Piteå.- Det är skamligt, säger han.

"Skattesänkningen för pensionärerna är ett hån, rent skamligt", säger PRO:s ordförande Knut Holmqvist i Piteå.

"Skattesänkningen för pensionärerna är ett hån, rent skamligt", säger PRO:s ordförande Knut Holmqvist i Piteå.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2012-09-21 06:00

Gårdagens pengaregn i Anders Borgs budget är inte något som glädjer pensionären Knut Holmqvist ordförande för PRO i Piteå. Inte heller förespråkarna för bygget av Norrbotniabanan hade någon bra torsdag.

22,7 miljarder avsattes till infrastruktursatsningar, av de går 3,5 miljarder till att rusta malmbanan och bygga ny malmtransportväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara, men de pengar näringslivet i norrland och kustkommunerna önskat för att förbättra gods- och persontransporterna efter kusten, levererades inte av Anders Borg.

Enligt budgetpropositionen har merparten av de infrastrukturella satsningarna gått till väg och järnvägsprojekt i syd- och mellansverige.

Pensionärer förlorare
Och pensionärerna tillhör också förlorarna i höstens budget där PRO:s ordförande Knut Holmqvist i Piteå är arg.

- PRO har länge krävt lika skatt för pensionärer men så blir det inte. Det blir en "förbättring" med en 50-lapp och det är skamligt. Det är ett rent hån i ett läge där exempelvis Piteå kommun planerar att höja måltidsavgifterna med 300 kronor i månaden.

- Det är uselt att vi som jobbat och slitit ett helt liv ska beskattas hårdare och budgeten innebär ingen större förändring, säger Knut Holmqvist, som uppger att han blir närmast förbannad över den fortsatta bristen på jämlikhet mellan pensionärer och löntagare.

Ingen norrbotniabana
PT sökte också i går Norrbotniabanegruppens ordförande Peter Roslund(S) för en kommentar, han var inte anträffbar på grund av möte i Ångermanland, men Olle Lindström (M) som sparkades ut ur Norrbotniabanegruppens styrgrupp för en månad sedan,säger om den uteblivna järnvägssatsningen:

- Jag hade väntat mig pengar till åtminstone en etapp, men jag förstår att inte pengarna räckte till med tanke på satsningen kring gruvbrytningen, säger Olle Lindström, som tidigare slogs livligt för en Norrbotniabana.

Nu är han mer måttfull:

- Banan hade kommit om inte pengarna gått till gruvbrytningen. Så besviken är jag inte. Gruvnäringen har stor betydelse för norra Sverige, säger moderaten, som pekar på att Haparandabanan är klar och det är ju bra.

Budgeten innehåller också sänkt bolagsskatt men där tror Mikael Malmlöf, taxiägare med 55 anställda och ordförande för Företagarna i Piteå, mer på sänkt arbetsgivaravgift.

- Sänkt bolagsskatt ger inga jobb.Däremot skulle sänkt arbetsgivaravgift ge en omedelbar effekt på sysselsättningen. Men det är ju bra att de gör något, säger Mikael Malmlöf.

Fakta Reformerna

Regeringens reformer 2013, miljarder kronor
Infrastruktur  1,50

Forskning  1,74

Företagande  8,33

Bostäder  0,65

Unga  2,20

Integration  0,88

Långtidsarbetslösa  0,95

Funktionsnedsatta  0,10

Stärkt arbetslinje -0,12

Sjukvård, omsorg  0,22

Rättsväsende  1,50

Stöd till ekonomiskt utsatta  0,78

Sänkt skatt pensionärer  1,15

Insatser klimat, miljö  0,56

Skatter klimat, energi -0,26

Övriga utgiftsreformer  6,31

Övriga inkomstreformer -0,54

Reformer som inte påverkar finanserna  3,02

Försvagning av finansiellt sparande  22,7

Källa: Regeringen (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om