Ungefär så uttrycker sig Anna Cederschiöld, politiskt sakkunnig vid Näringsdepartementet.
- Det är bra så till vida att nu har kommissionen satt norra delarna av Sverige på kartan, säger hon.
Gehör
Departementets chef, infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd, resonerar ungefär på samma sätt i ett pressmeddelande på regeringens hemsida, där hon anser att Sverige fått gehör när det gäller den nationella infrastrukturen.
- Flera för Sverige betydelsefulla infrastrukturlänkar har inkluderats i det europeiska transportnät som det är möjligt att söka medfinansiering för. I nätverket ingår exempelvis Botniska korridoren Sundsvall till Haparanda och Uleåborg, Malmbanan och järnvägssträckorna Malmö-Göteborg och Malmö-Stockholm, säger hon där.
Finansiering
Men från detta till att ha någon uppfattning när en Norrbotniabana kan komma att byggas, finns inte.
- Det kan nog ingen, säger Anna Cederschiöld.
Beskedet skiljer sig dessutom från tidigare gällande regelverk när det gäller finansiering.
- Den största finansieringen måste nu lösas nationellt, konstaterar hon.
Men allmänt hörs i dag betydligt positivare tongångar när det gäller förverkligande av projektet.
- Visst är det så. Norra Sverige har kommit ut väldigt bra med kommissionens beslut, säger Anna Cederschiöld.