Positivt men återhållsam glädje

Positivt och ökade möjligheter för Norrbotniabanan. Däremot ingen anledning till gigantiska glädjeskutt. Kommissionens besked är bra, men glädjen ska ske med viss återhållsamhet.

PITEÅ 2011-10-21 06:00

Ungefär så uttrycker sig Anna Cederschiöld, politiskt sakkunnig vid Näringsdepartementet.

- Det är bra så till vida att nu har kommissionen satt norra delarna av Sverige på kartan, säger hon.

Gehör
Departementets chef, infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd, resonerar ungefär på samma sätt i ett pressmeddelande på regeringens hemsida, där hon anser att Sverige fått gehör när det gäller den nationella infrastrukturen.

- Flera för Sverige betydelsefulla infrastrukturlänkar har inkluderats i det europeiska transportnät som det är möjligt att söka medfinansiering för. I nätverket ingår exempelvis Botniska korridoren Sundsvall till Haparanda och Uleåborg, Malmbanan och järnvägssträckorna Malmö-Göteborg och Malmö-Stockholm, säger hon där.

Finansiering
Men från detta till att ha någon uppfattning när en Norrbotniabana kan komma att byggas, finns inte.

- Det kan nog ingen, säger Anna Cederschiöld.

Beskedet skiljer sig dessutom från tidigare gällande regelverk när det gäller finansiering.

- Den största finansieringen måste nu lösas nationellt, konstaterar hon.

Men allmänt hörs i dag betydligt positivare tongångar när det gäller förverkligande av projektet.

- Visst är det så. Norra Sverige har kommit ut väldigt bra med kommissionens beslut, säger Anna Cederschiöld.

Fakta Europeiska transportsystemet

Kommissionens förslag till förordningar reglerar hur ett fungerande europeiskt transportsystem ska vara utbyggt till senast år 2050.

Förordningarna reglerar också för vilka infrastrukturprojekt som medlemsstaterna har möjlighet att söka medfinansiering ur infrastrukturfonden.

Vilken infrastruktur som ska byggas bestäms dock av medlemsstaterna själva.

I Sveriges fall styrs medelstilldelningen för infrastrukturutbyggnad av den fastställda Nationell plan för transportsystemet 2010-2021.

Även för projekt som får medel från EU-budgeten så är den nationella finansieringen den klart dominerande.

Förslagen till förordningar kommer att förhandlas i rådet och Europaparlamentet.

Källa: Näringsdepartementet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om