Hon förklarar att just nu testas anläggningen inför starten vid månadsskiftet.
När PT besöker Chemrec håller bland annat Andreas Johansson från Eiloc Automation i Kalix, Andreas Berg från ÅF elautomation i Sundsvall, och Jörgen Fjällström vid Chemrec, på att kolla instrument inne i den anläggning som är fylld med en obeskrivbar mängd av rör och kablar.
- Vi gör bland annat vattentester och det finns hela tiden saker att justera, säger platschefen Birgitta Marke, som förklarar hur anläggningen tar hand om det färdiga BioDME drivmedlet.
- När BioDME:n är producerad pumpas den till en av de två dagtankar som vardera rymmer en dygnsproduktion (fyra ton). Efter det pumpas bränslet till en större tank bredvid Pite Energis gasoltank där Preem hämtar och kör ut bränslet till sina 4 DME-depåer, säger hon.
Till Lindqvists åkeri
Volvo deltar i projektet där bland annat Lindqvists åkeri ska börja köra på det nya BioDME-drivmedlet. Åkeriet kör kraftliner från Smurfit Kappa till Haraholmen.
Ett par av de bilar som får drivmedlet från Chemrec finns i Piteå, de åtta andra är utspridda i Sverige där bland annat Posten och DHL nappat på produkten från Piteå.
Birgitta Marke säger att anläggningen i Piteå kommer alltid att vara en pilot/testanläggning och den är inte begränsad till den BioDME som är på tapeten just nu.
- Vi kan testa andra produkter, som till exempel Bio metanol. Det vi framställer är syntesgas och utifrån den kan man gå olika vägar till nya produkter, säger Chemrecs platschef. Vi har dessutom kört förgasaren med Domsjös sulfitlut.