Piteåföretag satsar på digitala marknaden

Vanliga utskrivna pappersannonser har dominerat hos de stora byråerna. Den nya tiden och den digitala tekniken tar allt större andelar. Det konstaterar Piteåföretaget More som arbetar med Sveriges starkaste varumärken.

Varumärket Adidas är också en av More medias kunder. I detta fall handlade det om att skapa bilder till en kampanj i samband med idrottsjättens lansering av nya matchtröjor.

Varumärket Adidas är också en av More medias kunder. I detta fall handlade det om att skapa bilder till en kampanj i samband med idrottsjättens lansering av nya matchtröjor.

Foto: Camilla Berglund

PITEÅ 2011-04-08 09:57

Nätet har blivit en allt starkare faktor. Inte minst när det gäller marknadsföring.

Företag och organisationer inser att med marknadsföring på olika forum och sajter nås dagens och framtidens målgrupper.

- Så är det. Företagen satsar mer och mer på den digitala marknaden, säger Fredrik Högberg, ägare och vd vid marknadsföringsföretaget More.

På vischan
Företaget har sin bas i Acusticum. En placering som enligt Högberg är helt perfekt.

- Vi har sakta men säkert växt in i kostymen här även om vi vid några tillfällen har bytt lokaler, säger han.

Fredrik Högberg arbetade några år i Stockholm, innan han kände att det var dags söka sig till hemtrakterna. Verksamheten följde med eftersom den i sig inte nödvändigtvis måste finnas där den stora marknaden är etablerad.

-Jag skulle snarare säga att vi har fler och bättre konkurrensfördelar genom att ha etablerat oss här i Piteå, säger Högberg.

Bland dessa fördelar nämner han bland annat personalomsättningen.

- Den är liten samtidigt som kan bygga en mer långsiktig kompetens, tillägger han.

Nyanställningar
Företaget har sakta men säkert växt och sysselsätter i dag nio personer.

- Men vi känner att vi måste bli fler. Bara i år planerar vi nyanställa tre personer, säger Fredrik Högberg.

Inom en femårsperiod räknar han kallt med att personalstyrkan kan vara fördubblad.

- Vi är i behov av både projektledare och programmerare, säger han.

Verksamheten som sådan är alltså inriktad för digitala medier.

- Vi tillverkar inga utskrivna pappersannonser. Det handlar om olika saker på nätet.

Ikea, Volvo, On Off är exempel på större uppdragsgivare.

Sociala medier
- Beställare är kanske ett mer riktigt ord. Vi är underleverantörer åt byråer som Norh Kingdom, Prime, Pool och Swe, Sveriges största annonsbyråer som i sin tur har landets stora företag i sina orderböcker, berättar Fredrik Högberg.

Nyligen har Piteåföretaget slutfört ett uppdrag åt elektronikkedjan On Off och danska barnmatsjätten Hipp.

-Men vi har även utfört uppdrag till serien Mästerkocken i TV4 i form av ett webbspel som även kopplats till det sociala forumet Facebook, berättar Högberg.

Just kampanjer, kopplade till sociala medier konstaterar Fredrik Högberg är på stark frammarsch.

- Det är framtiden. Det kommer att bli mer och mer av den varan. Företagen vill ju få så stor exponeringstid för sina varumärken till billigaste möjliga peng. De mäter och följer just den biten noga och jämför med den exponeringstid de får i TV.

Den digitala annonsmarknaden har med andra ord etablerat sig - i världen - i Piteå.

FAKTA More AB

Företaget bildades 2002. Det ägs och drivs av Fredrik Högberg.

Kontoret finns i Piteå och kundstocken över hela världen.

More arbetar med lokala, nationella och internationella varumärken.

Det sysselsätter i dag nio personer, men planerar redan under detta år nyanställa tre personer.

2010 omsatte More AB cirka 5,5 miljoner kronor. Resultatet skrevs till 900 000 kronor. en vinstmarginal på 17 procent.

Byrån har vuxit och utvecklats. Företaget beskriver själv att det blandar det bästa av två världar, reklambyråns kreativitet med webbyråns teknikkunnande. En produktionsbyrå med extra fokus på webb.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om