Det finns inget motsatsförhållande.
Den slutsatsen kan dras när det gäller hur högt kraven kan ställas på de 20 maskinförare som varje år utexamineras från naturbruksgymnasiet i Kalix, skogsförarutbildningen.
Mer körpraktik
- Visst skulle man önska att eleverna har mer praktik när det gäller körning, säger Anders Lundgren, skogsentreprenör från Älvsbyn.
Jennifer Öhlund som bor i Böle, utanför Piteå, är en av fyra tjejer vid skogsförarutbildningen. Hon skulle också se att fler timmar las på mer praktik.
- Det är nog det område man saknar. Teori har vi en hel del av, mer praktiska körövningar skulle åtminstone jag föredra, säger hon.
Jennifer har länge siktat på en yrkesframtid i skogen.
Därför föll sig utbildningen i Kalix ganska naturlig. Att hon har släktkoppling till Anders Lundgren har underlättat vid praktikperioderna.
- Hon har följt med ut i skogsmaskiner i flera år, långt innan hon började utbildningen i Kalix, berättar han.
Ny skolreform
Sina praktikperioder har hon också förlagda hos Anders Lundgren.
- Det var en vecka i fjol och det blir två veckor i år. Nästa år tror jag det handlar om fyra veckor, säger Jennifer.
Lars Lundström är lärare vid naturbruksgymnasiet i Kalix. Han har förståelse för branschens ökade krav.
- Den nya skolreformen innebär att eleverna ska göra femton veckors praktik och det känns bra.
Lundström understryker samtidigt att ingen kan kräva att eleverna ska vara fullfjädrade yrkesförare när de gått utbildningen.
75 procent fullfjädrade
- Situationen är att dem som går ut är fullfjädrade till cirka 75 procent, bedömer jag, även om den kurvan kan vara lite sågtandad. Den sista biten får de när de börjar jobba.
Jennifer Öhlund har 1,5 år kvar, men bedöms ändå ha kommit långt.
- Hon är klok och försiktig, tar inga risker, säger Anders Lundgren.
- Jag siktar på att få jobb, skogsförare till att börja med, sen får vi se. Det kan även bli fortsatt utbildning till jägmästare, säger hon.