- Vi gjorde tidigare en bedömning att det inte behövdes lampor av trafiksäkerhetsskäl, säger Stefan Ericsson från Trafikverket.
Därför plockades befintlig vägbelysning bort sommaren 2007.
Den gången pratades det om "tekniska hinder" som orsak, men sanningen låg krasst på ett ekonomiskt besparingsplan.
Ett mörkt hål
- Ja, det är många genom åren som opponerat sig över dåliga siktförhållanden, säger Stefan Ericsson.
- Höst och vintertid när mörkret faller ser många det som att köra rakt in i ett mörkt hål.
Trafikverket har hörsammat kritiken och nu, i samband med det förestående vägjobbet på bron, kommer även ny belysning att monteras.
- Vi använder armatur för vad vi kallar optisk vägledning. Det är lågenergilampor som integreras i broräcket på båda sidor av vägbanan och som kommer att ge god vägledning för alla förbipasserande.
Fyra watt
- Armaturen lyser inte lika starkt som de lampor som fanns här före 2007, men fullt tillräckligt och dessutom blir de fler till antalet än tidigare, konstaterar Stefan Ericsson.
Dessutom drar varje lågenergilampa endast fyra watt, jämfört med 150 watt per lampa som fallet var tidigare.