En undersökning som Norrmejerier gjorde tillsammans med HUI under våren 2012, visar att mejeriprodukter är den typ av produkt som konsumenterna helst köper lokalproducerad.
- Men det fanns ett trendbrott, förut var priset den främsta anledningen till varför konsumenterna inte valde lokalproducerat, nu var största anledning att man inte hittar lokalproducerade produkter, säger Kristina Stiernspetz.
Trots att konsumenterna, enligt undersökningen, uppger att de gärna köper lokalproducerad mjölk, känner Norrmejerier en oro.
- Mjölken från de egna märkena är ett hot mot den norrländska mjölken, det är pengar som går ut ur länet istället för att de stannar och ger möjlighet att producera nytt, säger Kristina Stiernspetz.
"Mer än bara mjölk"
Hon menar att det inte finns någon möjlighet att bromsa utvecklingen, situationen ser ut som den gör och nu försöker Norrmejerier att hålla kvar konsumenterna.
- Vi försöker fortsätta att påminna konsumenterna om att köpa lokalproducerat och påminna dem om att det innebär så mycket mer att köpa lokalproducerad mjölk jämfört med att bara köpa mjölk. Vi hoppas att konsumenterna ska tycka att det är lika viktigt som vi gör, säger Kristina Stiernspetz.