Norrbotniabanan ändrar riktning

Bygg först sträckan mellan Umeå och Skellefteå. Fortsätt sen mot Piteå. Trafikverket byter fot i vilken tågordning bygget av Norrbotniabanan ska ske. Och Norrbotniabanegruppen håller med.

PITEÅ 2012-04-12 06:00

Hittills har sträckan mellan Piteå och Skellefteå legat högst upp i prioriteringslistan.

Nu ändrar sig Trafikverket och lyfter fram sträckan mellan Umeå och Skellefteå istället.

En förändring som Norrbotniabanegruppens vd, Gusten Granström inte har några synpunkter på. Tvärtom.

- Nej, inte alls. På nåt sätt känns det kanske mer logiskt att fortsätta i rätt ände. Botniabanan går ju redan ändå upp till Umeå, säger Granström.

20 miljoner
Och för att visa sitt allvar har Norrbotniabanegruppen skickat en ansökan till regeringen om att få 20 miljoner kronor för att starta planeringen av sträckningen Umeå-Skellefteå.

- Om jag är rätt informerad ska ansökan upp vid regeringssammanträdet i morgon (läs i dag, torsdag), säger Gusten Granström.

Får ansökan tummen upp kommer regeringen i sin tur att vända sig till EU för att begära motsvarande summa för detta planeringsarbete.

Trafikverkets motivering att prioritera sträckan mellan Umeå och Skellefteå är enkel. Det bedöms helt enkelt rimligt att fortsätta sträckningen där Botniabanan slutar, i Umeå.

Logiskt
Verkets generaldirektör Lena Eriksson har tidigare sagt att om man fortsätter bygga från Umeå skulle en kapacitetshöjning snabbare uppnås genom att bygga etappvis från det hållet och samtidigt fullfölja det som påbörjats med Botniabanan.

Hon syftar då på industriområdet Dåvamyran, någon mil norr om Umeå.

- Umeå investerar oerhörda pengar i Dåvamyran. Det handlar om värmekraftverk och en gigantisk sopåtervinning. Jag förstår att Trafikverket resonerar så, konstaterar Granström.

Spelar ingen roll
Han gör heller ingen hemlighet av att det är rimligt att tro att projektet har bättre förutsättningar att snabbare komma igång med den nya tågordningen.

- För regionen spelar det faktiskt ingen roll var Norrbotniabanan börjar byggas. Ibland när jag varit ute och talat om Norrbotniabanan har det inte varit lätt att pedagogiskt förklara varför man ska börja med att bygga åtta mil järnväg mellan Piteå och Skellefteå, säger han.

Kapacitetsbrist
Då kan argument som att det råder stor kapacitetsbrist på stambanan mellan Vännäs och Hällnäs väga tyngre. Där skulle Norrbotniabanan från Umeå och norrut vara till stor hjälp.

- Den skulle också kunna ge riktiga intäkter och den skulle fylla ett stort behov, säger Gusten Granström.

FAKTA Botniabanan/Norrbotniabanan

Botniabanan handlar om 19 mil järnväg från Ångermanälven norr om Kramfors via Örnsköldsvik till Umeå.

Sträckan rymmer 144 broar och 25 kilometer tunnel.

Byggstart skedde i augusti 1999 och invigning hölls den 28 augusti 2010.

Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå ansluter till Botniabanan, Malmbanan, Stambanan, Haparandabanan och det finska järnvägsnätet.

Den planerade nya kustjärnvägen binder även ihop Sverige med Finland och nordvästra Ryssland.

Norra Sverige har många och tunga industrier som står för en stor del av landets nettoexportvärde, både direkt och indirekt via vidareförädling i mellersta och södra Sverige.

För persontrafiken kommer Norrbotniabanan att medföra halverade restider mellan kuststäderna.

Källa: norrbotniabanan.nu/botniabanan.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om