Nöjda kvinnor måste ta nya kliv

"I media är kvinnor som företagare främst kvinnor - män som företagare är främst företagare." Britt Nilssons föreläsning på fredagens Frukostmöte gav en del tankeställare till åhörarna.

Britt Nilsson uppmanade kvinnor att inte skämmas för att ta betalt, när hon berättade om projektet som ska få kvinnliga företagare att växa.

Britt Nilsson uppmanade kvinnor att inte skämmas för att ta betalt, när hon berättade om projektet som ska få kvinnliga företagare att växa.

Foto: Cartin Renlund

PITEÅ 2012-05-12 04:42

Projektet "Främja kvinnors företagande" startade i februari i Piteå. I går föreläste Britt Nilsson om projektet och kvinnors förutsättningar, vikten av nätverk och varför man egentligen är företagare. För henne är "cash in" det viktiga och hon anser att kvinnor måste börja ta för sig mer.

- Vi kvinnor måste sluta vara så jäkla ädla om insatser här och där. Vi måste våga säga att man är företagare för att tjäna pengar, säger Britt Nilsson, ordförande i Piteå kvinnliga företagare.

Hon har en bakgrund som undersköterska men blev egen företagare inom vårdutveckling för sju år sedan, när hennes mammas demenssjukdom väckte så många frågor som behövde svar. Svar som hon själv tog reda på och utvecklade till en affärsidé.

Livsfarligt
vara nöjd
- Som företagare måste man hela tiden ta nya kliv, men kvinnor har en tendens att vara "nöjda" med nuläget och vad de byggt upp. Men att vara nöjd är livsfarligt när det gäller företagande, då går det bakåt.

Projektet finansieras av Tillväxtverket och Länsstyrelsen i Norrbottens län och drivs av Piteå kvinnliga företagare (PKF) i samverkan med Företagarna Piteå.

Målgruppen är kvinnor med verksamhet inom Tjänste- och servicesektorn samt Gröna näringar.

Syftet med projektet är att stärka kvinnors roll som företagare och bidra till hållbara, lönsamma företag som ger ökad tillväxt.

FAKTA Främja kvinnors företagande

Projektet löper under år 2012 och 20 kvinnliga företagare i Piteå och Älvsbyn deltar. Man kommer att söka medel för att förlänga projektet och kunna erbjuda fler kvinnliga företagare möjlighet att medverka.

Projektet innehåller bland annat följande:

Kick-off och avslutning som genomförs som lunch till lunch-konferens

Två dagars workshop i presentationsteknik

Tio konsulttimmar; individuell coaching och/eller affärsrådgivning

Seminarier i flera teman; ex. säljteknik, ekonomi, marknadsföring, bygga varumärke

Källa: Piteå kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om