Missnöjda uppmanas höra av sig

Telia uppmanar missnöjda kunder i Piteå kommun att höra av sig för att diskutera eventuell kompensation. Nya master i området - som skulle kunna ge bättre mobiltelefontäckning - är dock något som dröjer.

PITEÅ 2012-09-27 06:00

Marielle Ceken, pressansvarig för kundrelationer på Telia, menar att den dåliga täckningen i Piteå kan handla om att det är för få master i ett område. Dels kanske inte masterna kan täcka in hela området, dels skaffar allt fler människor smartphones, surfplattor och mobila bredband. Det kan då bli en överbelastning i näten och kapaciteten räcker inte till.

- Är problemet så att det behövs fler master i området då krävs det planering från vår sida och det är inte något som görs i en handvändning utan det kan ta flera år, säger Marielle Ceken.

Me nu är det kunder som betalar för en tjänst hos er som inte fungerar, är det rimligt?
- Nej, man kan tycka att det inte är det och kunder som upplever mycket problem måste i sådana fall ta kontakt med oss. Vi kompenserar egentligen efter våra allmänna villkor och det är ju egentligen också från fall till fall, säger Marielle Ceken.

När det gäller problemen på Furulundsområdet visar mätningar som gjorts att det finns bekymmer med mobiltelefontäckningen. Ärendet ligger nu hos Telias radionätsplanerare och man håller på att ta reda på hur situationen ska lösas.

- Jag kan dock inte säga om, när eller hur det blir bättre, säger Marielle Ceken.

Hur länge ska kunderna behöva vänta?
- Det kan jag tyvärr inte svara på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om