- Vi måste ha muskler att möta framtida utmaningar.
Så förklarar Erik Ranängen, vd vid Norrbottens Media, de förändringar som planeras.
Två tjänster
Ranängen konstaterar att trots ett bra 2010 med kraftigt förbättrat resultat jämfört med året innan, så var det inte tillräckligt.
- Det var bra, men inte bra nog, konstaterar han.
De sparkrav som nu inleds innebär konkret att två tjänster vid företagets annonsproduktion i Piteå försvinner.
- Vi har precis inlett förhandlingar kring dessa tjänster. Vår förhoppning är att vi kan lösa det här på ett bra sätt, kanske via pensionslösningar plus att vi inte kommer att tillsätta vakanser i Luleå, säger Erik Ranängen.
Han konstaterar vidare att företaget måste stå starkt rustat för framtiden som kräver ny teknik och anpassning till nya sätt att konsumera media.
Redaktionellt
Förutom de två tjänsterna vid annonsproduktionen räknar Erik Ranängen med att även den redaktionella sidan kan komma att beröras.
- Vi kommer att inleda förhandlingar även i den frågan. Dessa berör dock personal i Luleå, säger han.
Ranängen räknar med att förhandlingarna om de två tjänsterna inom annonsproduktion ska vara avslutade innan sommaren.