Malmbanan en sårbar flaskhals för LKAB
Branden i Torneträsk station satte Malmbanans sårbarhet i blixtbelysning. LKAB tappar hundratals miljoner sedan transportkapaciteten begränsats.
LKAB tappar hundratals miljoner sedan transportkapaciteten längs malmbanan begränsats.
Foto: Jan Collsiöö
Tranportkapaciteten är starkt begränsad. På en månad tappar LKAB 20 procent av sina leveranser. Inte nog med det - tågtrafiken räknar med fördröjningar året ut.
Mångmiljonförluster
Bedömningen är att det tar ett halvt år innan Trafikverket ersatt signalställverket med ett nytt. Någon reservkapacitet finns inte att tillgå. För LKAB innebär det här mångmiljonförluster för enbart leveransbegränsningen.
Till detta kommer kostnader för väntetider för inkommande fartyg till Narviks hamn samt lagerkostnader och kostnader för utlastning från oplanerade buffertlager på produktionsorterna.
Skadar LKAB
- För LKAB innebär förhållandet en oacceptabel situation. Vi förlorar hundratals miljoner och riskerar vårt anseende som säker leverantör. Det skadar LKAB på marknaden, säger, vd Lars-Eric Aaro.
Förhållandet är desto allvarligare som ingen reservkapacitet för tågtrafiken finns på Malmbanan.
- Malmbanan är fylld till bristningsgränsen med malmtrafik och övrig trafik. Det finns inga möjligheter att kompensera trafikbortfallet genom att köra ikapp. Det finns inget utrymme för att köra fler tåg. Mötesplatserna är för få och för korta och signalsystemet är minst sagt sårbart, säger Tage Sennland, planeringschef vid LKAB.
LKAB:s planer på en produktionsökning från 30 till 40 miljoner ton med öppning av nya gruvor kan inte sättas i verket om inte transportkapaciteten hänger med. Transportkapaciteten går inte i takt med LKAB:s utvecklingsbehov.
Ingen reservkapacitet
Det finns i dag vissa investeringsplaner i mötesplatser och ett nytt europaanpassat signalsystem. Men finns inte ställverk med reservkapacitet så hjälper inte det.
LKAB har redan uppvaktat Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) i Sverige om problemen.
Malmbanan är Sveriges största transportsystem för tågtrafik. Malmbanan från Luleå till Riksgränsen svarar ensam för 35 procent av all godstrafik på järnväg i Sverige.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!