Lurades betala dubbel avgift

I 19 månader betalade Nils Håkansson på Durrnäsvägen i Piteå internetavgift till Bredbandsbolaget i tron att de månatliga avierna var korrekta. Det var de inte.- När Rawi sålde fastigheterna till HSB fick jag veta att bredbandet ingick i hyran, och trots löfte har jag inte fått igen pengarna, säger han.

Under 19 månader betalade Nils Håkansson 4 161 kronor i felaktig bredbandsavgift och trots löfte om återbetalning har han inte sett röken av några pengar

Under 19 månader betalade Nils Håkansson 4 161 kronor i felaktig bredbandsavgift och trots löfte om återbetalning har han inte sett röken av några pengar

Foto: Tommy Norin

PITEÅ 2011-07-14 06:00

- Kan man stämma dem? funderar Nils Håkansson, när han berättar om hur Bredbandsbolaget valde att fakturera honom med 219 kronor i månaden, trots att internetleverantören tecknat avtal med dåvarande fastighetsägaren Rawi om att bredbandet ingick i hyran.

Aktivera bredbandet
Nils Håkansson flyttade in i Rawis hus på Durrnäsvägen i augusti 2009. Som så många andra ville han ha bredband i lägenheten. Eftersom han visste att det var Bredbandsbolaget som körde internet i området kontaktade han dem för att aktivera uppkopplingen.

Bredbandet kom igång. Det gjorde också faktureringen där de månatliga avierna på 219 kronor droppade in.

Och Nils Håkansson betalade, men det borde han inte ha gjort.

Bredbandet ingick nämligen i hyran på 4 200 kronor. Men det upplyste varken Bredbandsbolagets kundtjänst eller fastighetsägaren Rawi om.

4 161 kronor i onödan
Först när Ulf Wikstén sålde husen till HSB i våras upptäckte Nils Håkansson via en granne att bredbandet ingick i hyran. Då hade han hunnit betala 4 161 kronor, helt i onödan.

Ulf Johansson, tidigare säljare för Bredbandsbolaget, bekräftar att internet ingick i Nils Håkanssons hyra, och det var Rawis och Bredbandsbolagets skyldighet att informera om det.

- Jag var själv med om att underteckna avtalet mellan Rawi - Bredbandsbolaget. Det här är olyckligt. Något måste ha hänt när Nils Håkansson aktiverade sitt internet hos Bredbandsbolagets kundtjänst. Jag har försökt hjälpa honom där vi fått löfte om att pengarna ska betalas tillbaka, säger Ulf Johansson, som numera arbetar vid ett annat företag.

Trots att det gått flera månader har Nils Håkansson inte sett röken av några pengar.

PT sökte under gårdagen Magnus Westerberg vid Bredbandsbolaget och Ulf Wikstén vid Rawi, de var inte anträffbara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om