Lokalproducerad mjölk får tuff konkurrens

Konkurrensen för den lokalproducerade mjölken blir allt hårdare när fler och fler livsmedelsbutiker börjar sälja mjölk från sitt eget märke. - Det här är en jättetråkig utveckling, det är extra tråkigt när det gäller mjölkproduktionen som är livsnerven i Norrbottens lantbruk, säger Nils-Olov Lindfors som är ordförande i LRF Norrbotten.

Nu hårdnar konkurrensen för de lokala mjölkbönderna när fler butiker säljer mjölk från deras eget märke. "Det här är en jättetråkig utveckling, det är extra tråkigt när det gäller mjölkproduktionen som är livsnerven i Norrbottens lantbruk", säger Nils-Olov Lindfors som är ordförande i LRF Norrbotten.

Nu hårdnar konkurrensen för de lokala mjölkbönderna när fler butiker säljer mjölk från deras eget märke. "Det här är en jättetråkig utveckling, det är extra tråkigt när det gäller mjölkproduktionen som är livsnerven i Norrbottens lantbruk", säger Nils-Olov Lindfors som är ordförande i LRF Norrbotten.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ 2012-12-24 06:00

Trenden för mjölkbönderna i Norrbotten är en sjunkande kurva, antalet mjölkbönder har minskat de senaste åren och billigare alternativ från söder gör det svårare för producenterna att få en lönsam verksamhet.

- Det är en lönsamhetskris och det är många som är oroliga. Det är jätteviktigt att skapa ett klimat där det är attraktivt att producera, säger Nils-Olov Lindfors.

Sida vid sida
Nu hårdnar konkurrensen när livsmedelsbutiker som Ica kvantum, Coop och Willys börjar sälja mjölk från sitt eget märke. På Coop och Willys finns redan den egna mjölken, medan Ica kvantum väntas få in Ica-mjölk vecka 19 nästa år.

- Vi kommer att erbjuda den, men sedan är det upp till kunden att välja. Om efterfrågan är för liten på Ica-mjölken så kommer den ju att försvinna. Vi kommer att ställa mjölken sida vid sida, ambitionen är inte att plocka bort något utan vi vill låta kunderna välja, säger Per Stenmark, Ica-handlare på Ica kvantum.

På Coop står redan Coop-mjölken från Dalarna och norra Västmanland sida vid sida med det lokala alternativet Norrmejerier.

Ger valmöjlighet
Men Thomas Björk, vd för Coop Norrbotten, menar att lokalproducerade livsmedel är något Coop har valt att satsa på.

- När det gäller mjölken så vill vi ge en valfrihet att välja själv. Det ska finnas alternativ i olika prisklasser, varor med speciell hänsyn till miljön och så vidare. Det är kunden som väljer i det långa loppet och jag tror det är många som väljer det lokalproducerade alternativet, säger Thomas Björk.

"Upp till kamp"
I LRF Norrbotten finns det en oro för att butikerna ska överexponera sina egna varor så att de lokala produktionerna faller bort.

- Vi vill absolut att det ska finnas en konkurrens, men på lika villkor, säger Nils-Olov Lindfors.

I slutändan är det konsumenternas val som avgör, något som Nils-Olov Lindfors är medveten om.

- Det enda som ger oss framtidstro är att konsumenterna ska välja att köpa lokalproducerat. Alla har ett ansvar i den region vi verkar i, och just när det gäller livsmedel har konsumenten allt att säga till om. Jag säger bara upp till kamp, kämpa för ökad livsmedelsproduktion i länet.

FAKTA Norrbottningar om lokalproducerade livsmedel

85 % svarade att kvaliteten är det som spelar störst roll när de väljer livsmedel

93 % ansåg att varan ska komma från länet eller kommunen för att kallas lokalproducerad

59 % uppger att de köper lokalproducerat minst en gång i veckan

57 % köper lokalproducerat för att transporterna är kortare

44 % vill värna om en lokal livsmedelsproduktion

39 % köper lokalproducerat för att de vill bidra till fler arbetstillfällen (deltagarna fick välja flera alternativ).

54 % uppger att främsta anledningen till varför de inte köper lokalproducerat är för att det inte finns något bra, lokalproducerat alternativ.

Fakta: Undersökning från HUI Research, 2012

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om