Killarnas egenhändigt byggda bil klarade 55 varv under 45 minuter och när de rullade i mål vid Noliaområdet fanns det tillräckligt med stret kvar för att köra vidare emot Strömbackaskolan.
Det har blivit en årlig grej att eleverna i första årskursen vid elprogrammet bygger solcellsdrivna bilar med en ganska enkel funktion.
- Solcellen förser batteriet med ström, sedan driver batteriet en elmotor som driver bilen, förklarade Marcus Forsberg tekniken för PT.
Drar 30 ampere
Köra den här typen av elbil är dock något utav en Eebberöds bank. Solcellen klarar att ladda 4-5 ampere. Bilen drar vid full gas cirka 30 ampere så till slut står den stilla, och det drabbade Felix Fors och hans kompisars konkurrenter i klassen.
Tvåan klarade 51 varv, trean 50 varv och sist bil i mål tog sig knappt runt, den avverkade 1 3/4 dels varv innan strömmen däckade.
- De hade dåliga montörer, förklarade Marcus Forsberg, innan gänget, mycket laddade av segern, drog tillbaka till gymnasieskolan.