Krögare lovar sänkta priser

Sänkt restaurangmoms ska ge fler unga jobb. Det är i alla fall regeringens förhoppning när restaurangmomsen sänks den 1 januari, från 25 till tolv procent. Pite havsbadskoncernen lovar att sänkta matpriser och räknar även med 20-talet nyanställningar.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX

PITEÅ 2011-12-28 06:00

I november fattade riksdagen beslutet som innebär att momsen hos restauranger i princip halveras. Tanken med sänkningen är att fler ska ha råd att äta ute och att det även ska ge en sysselsättningseffekt.

Riksdagens beslut har kritiserats hårt från oppositionen. Inte minst mot bakgrund av att reformen beräknas kosta 5,4 miljarder kronor 2012, för att sedan årligen sjunka till 3,6 miljarder kronor.

Pengar som den anser borde läggas på andra områden.

Bland krögarna i Piteå välkomnas emellertid momssänkningen överlag. Två av de PT talat med lovar sänkta matpriser och en räknar också med nyanställningar.

- Vi har beslutat att momssänkningen ska få slå igenom fullt ut. Det vill säga att vi sänker matpriserna tolv procent plus lite till, säger Robert Sjölund, vd för koncernen Pite havsbad som även omfattar hotell och restauranger i Fyrkanten och i Västerbotten. Bland dessa Piteå stadshotell.

Enligt Sjölund innebär det konkret att en lunch som i dag kostar 86 kronor, efter nyår kommer att kosta 75.

Nya jobb
- När det gäller à la carte-
menyer sänks priserna tolv procent, säger Robert Sjölund.

Beträffande sysselsättningseffekterna, räknar han med nyanställningar.

- Svårt ange någon exakt siffra, men det kommer sannolikt att handla om 20-talet nya jobb totalt i koncernen, men allt hänger ju samman med utvecklingen,
säger Robert Sjölund.

Även Cecilia Olofsson, en av delägarna i restaurang Järnspisen, lovar att momssänkningen kommer att gynna matgästerna.

- Vi har inte diskuterat igenom det här färdigt, men helt klart kommer vi att sänka matpriserna. Både när det gäller luncherna och på våra à la carte-menyer, säger hon.

Om budskapet är tydligt från havsbadskoncernen och Järnspisen, är den desto mer avvaktande hos andra krögare i Piteå.

- Vi måste avvakta och se vad den sänkta momsen får för effekter, säger Habib Gharzoul,
ägare till restaurang Furuborg.

På samma sätt resonerar Fredrik Nilsson, delägare av Challange sportbar.

- Vi har inte tagit några som helst beslut hur vi ska agera,
säger Fredrik Nilsson.

- Först måste vi titta på utfallet av 2011.

Johan Eriksson, delägare av Två kök AB, förklarar att både frågan om nyanställningar och matpris varit uppe till diskussion.

- Vi kommer inte att sänka några matpriser i första skedet.

Däremot lovar han att det inte blir någon prishöjning.

- På sikt hoppas vi att matgästerna ska kunna få del av den här momssänkningen. Skulle det i sin tur resultera i fler gäster, ja då kommer per automatik frågan om eventuella nyanställningar upp, säger Johan Eriksson.

Försiktigheten är förståelig, enligt Robert Sjölund.

- Vi ska ha klart för oss att det här berör den bransch i Sverige som har den absolut lägsta avkastningen, säger han.

- Medianvärdet ligger på 0,6 procent, tillägger Sjölund.

Stigande råvarupriser
Han betonar vidare att priserna på råvaror stiger konstant, medan lunchpriserna hos många legat still i flera år.

- Men beslutet att sänka momsen är jättebra, säger Robert Sjölund.

FAKTA Restaurangmoms

Den första januari sänks restaurangmomsen till tolv procent.

Frågan har varit en het potatis, inte minst inom restaurangbranschen som i närmare 15 år drivit frågan.

Regeringens beslut ska emellertid ses som att momssänkningen är villkorad.

Den har tydligt deklarerat att branschen förväntas betala tillbaka genom att skapa tusentals nya jobb.

Om dessa förväntningar uteblir kan momsen komma att höjas igen.

Sveriges Hotell och restaurangägare, SHR, rekommenderar sina medlemmar att sänka priserna eller nyanställa.

I Finland sänktes restaurangmomsen i juli förra året från 22 procent till 13. Utvärderingen av den visade att sänkningen inte ledde till lägre konsumentpriser, utan till större vinster för företagen.

Bara en tredjedel av alla restauranger i Finland sänkte konsumentpriserna, främst stora restaurangkedjor och medlemmar i Turism- och Restaurangförbundet som minskade priserna fullt ut.

Regeringen tror att momssänkningen i Sverige skapar 6 000 nya jobb.

I Finland finns inga siffror ännu hur många nya jobb som skapades. Men en sänkning av momsen för frisörtjänster 2007 visade att effekterna av den knappt var mätbara. Därför diskuteras nu en höjning av frisörmomsen igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om