De pappersbåtar som går kontinuerligt till och från Haraholmen lyser med sin frånvaro, liksom fartyg som hämtar sågade trävaror.
En orsak är konflikterna i Nordafrika.
- Den politiska oron började tidigt under året. Vi såg ganska snabbt effekt på utskeppningen där hamnar i Marocko, Algeriet och Egypten är viktiga för oss, säger Ulrika Nilsson, som pekar på flera faktorer än Nordafrika som påverkat utskeppningen av sågat virke senaste åren.
Dit hör nedläggningen av Lövholmens sågverk, men här hoppas vd:n på en nystart eftersom Stenvalls Trä köpt anläggningen.
- Men 2011 blir ett sämre år vad gäller godsmängd.
2009 hanterades 1,4 miljoner ton gods vid hamnen som omsatte 22 miljoner kronor med 1,7 miljoner kronor i positivt resultat.
Förra året ökade godsmängden till 1,6 miljoner ton och omsättningen steg till 24 miljoner kronor med 2,3 miljoner kronor i positivt resultat.
Detta trots att hamnen fick genomleva en tuff vinter med höga kostnader för isbrytning och bogserhjälp.
Smurfit Kappa påverkat
Av godsmängden januari-juli 2010 var 105 000 ton sågade trävaror.
Under samma period i år har det skeppats ut 85 000 ton, vilket betyder en nedgång med 20 000 ton eller 18 procent.
- Vi får se var vi landar år, men fram till och med juli i sommar har den totala godsmängden minskat med 70 000 ton jämfört med samma period förra året, säger Piteå hamns vd, som också pekar på att det långa underhållstoppet vid Smurfit Kappa påverkat verksamheten.
Trots nedgången ser hon positivt på närmaste framtiden där hon hoppas att biobränsletransporterna från SunPines fabrik ska ta fart.
- Under året har vi skeppat
30 000 ton till Preems raffinaderi på Västkusten, men vid full drift kommer uttransporterna förhoppningsvis att öka till 100 000 ton 2012,säger Ulrika Nilsson, som också ser en spännande utveckling kring att Lindbäcks Bygg börjat köra sina husmoduler till sjöss.
- Det kan komma att gå två-tre fartyg med hus till Mälardalen. På en långtradare ryms det två husblock. På ett fartyg 80, säger Ulrika Nilsson.
Bygga ut
Hon pekar också på att Piteå hamn inte har givit upp planerna på att bygga ut kajen, ett led i arbetet för att få till stånd den betongtornfabrik för vindkraft PT tidigare skrivit om.
- Vi ska prata mer med Tillväxtverket. Vi gör ett omtag och ser över hela projektet igen.
Redan nu görs dock andra investeringar. Bottenvikens stuveri lägger tio miljoner kronor i en ny mobil hamnkran som kan flyttas efter kajen, som i samband med det förses med fler anslutningar. Kranen levereras i slutet av oktober där Ola Isaksson vid stuveriet uppger att blir investeringen lyckad blir det köp av fler.