Normalt stänger Smurfit Kappa kraftlinerfabriken i början av september för att göra det underhåll som görs varje höst. I år har ledningen beslutat skjuta på driftstoppet till slutet av oktober. Skälet är att just nu är efterfrågan på kraftliner hög i Europa.
- Det beror bland annat på att en av våra konkurrenter, Peterson Linerboard i Norge, gick i konkurs och stängde under mars. Det gör att köparna har valt att lägga ordrar hos oss, men också hos andra, säger Magnus Sandegrim, försäljningschef vid Smurfit Kappa i Piteå.
Dessutom finns det mindre av amerikansk kraftliner ute på marknaden, lägg till det att en av Smurfit Kappas anläggningar i Frankrike haft produktionstörningar.
Kör för fullt
- Det är sammantaget mindre utbud av kraftliner på marknaden, och det gör att vi har bra avsättning, vi kör för fullt, säger Magnus Sandegrim.
I slutet av oktober stänger dock Smurfit Kappa fabriken i tio dygn för att göra det årliga underhållet. Bland annat ska en ny så kallad barkhugg installeras i renseriet, en investering på cirka 50 miljoner kronor.
Arbetsskadeprojekt
- Vi går igenom både smått och gott. Vi ser över våra styrsystem, vidtar åtgärder för att minska luktstörningar, och vi genomför ett investeringspaket för att minska energiförbrukningen. Gammal utrustning byts mot ny, effektivare utrustning, säger Bo Johansson, teknisk chef vid Smurfit Kappa.
Han uppger att fabriken också arbetar med ett projekt som går ut på att minska risken för arbetsskador i pappersbruket.
Dessutom ska den nyligen renoverade sodapannan (gjordes 2010) inspekteras.
Fördubblad arbetsstyrka
Europas största kraftlinerfabrik i Piteå har 530 anställda. Under driftstoppet blir arbetsstyrkan mer än fördubblad.
- Det kommer in cirka 600 personer för att göra underhållsarbetena. En del är folk från större maskinleverantörer, men vi tar också in många lokala företag. Vi har många duktiga lokala entreprenörer. När det gäller det har vi det väl förspänt i Piteå, säger Smurfit Kappas tekniske chef.