Kommunens löpsedlar får svidande kritik

Kommunens reklamkampanj med gula löpsedlar får hård kritik från opposition och allmänhet. "Larvig", "rappakalja" och "en förljugen bild av verkligheten" är några omdömen som förts fram. Projektet kostade skattebetalarna 140 000 kronor.

Fullmäktigeledamoten Åke Forslund (FP) sågar Piteå kommuns reklamkampanj och tycker den ger en förljugen bild av verkligheten.

Fullmäktigeledamoten Åke Forslund (FP) sågar Piteå kommuns reklamkampanj och tycker den ger en förljugen bild av verkligheten.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ 2013-03-11 06:00

Piteå kommuns reklamkampanj Framtidens nyheter får hård kritik från flera håll. På PT:s insändarsida har den kallats "Löjlig och urdum", "Schwållig", "Larvig" och anklagats för att ge en förljugen bild av Piteå.

Fullmäktigeledamoten Åke Forslund (FP) sågar projektet och anser att kommunledningen visat prov på dåligt omdöme.

- Visst kan det vara bra att ha visioner, men man borde sopa framför sin egen dörr först. Väldigt många rubriker är tveksamma och har ett löjets skimmer över sig, menar Forslund.

Han ifrågasätter bland annat kampanjens löpsedlar om nobelpris, byggboom och påståendet att Sveriges gladaste pensionärer finns i Piteå.

- Vad syftar man egentligen på? Det kan ju inte vara skolan som utbildat pristagarna - spetskompeten motarbetas ju av kommunen. Hur glada var pensionärerna i Uppdrag gransknings inslag om inlåsning av dementa. Och byggboom - jag vet inte om jag kan se en enda byggkran i dag, säger Åke Forslund.

Är det inte bra att marknadsföra sig?
- Visst kan det vara det. Men det måste ju vara trovärdigt och jag tycker det här ger en förljugen bild av vår kommun, säger Forslund.

Har du hört fler åsikter om kampanjen?
- Många tycker den är löjlig, så jag är inte ensam.

Kommunchefen Mats Berg avvisar all kritik.

- Kampanjen är ett jättebra sätt att nå ut till tänkta inflyttare och investerare i omvärlden. Det visar vilka ambitioner som finns i Piteå och den enda kritik som är berättigad är att vi varit för dåliga på att gå ut med allt positivt som händer i kommunen, säger Berg.

Var det värt 140 000 kronor?
- Absolut, det är väl använda pengar. Vi har nog aldrig fått så mycket positiv feedback tidigare som efter den här kampanjen, säger kommunchefen.

Var det nödvändigt att hyra in en konsult. Har ni inte egen personal inom det här området?
- Vi har inte kapacitet att arbeta med den här typen av produktioner så att de blir proffsiga och bra. Vi använder konsultstöd i många arbeten, säger Mats Berg.

Han är själv högst ansvarig för reklamkampanjen.

- Men det är väl förankrat i politiken under väldigt lång tid. Det här är upptakten på en längre och större kampanj mot målet att bli 43 000 invånare, säger Mats Berg.

Framtidens nyheter, som Piteå kommun alltså kallar sin reklamkampanj, är signerad Tomas Riklund AB. Konsultarvodet till företaget inklusive formgivning och copy kostade skattebetalarna 52 000 kronor. Annonskostnader i media - PT och TV4 - uppgick till 31 000 kronor och trycket kostade ungefär lika mycket. 20 000 kronor var priset för att hänga upp löpsedlar i busskurerna längs Sundsgatan. (se faktaruta)

FAKTA Kampanjkostnad

Tryck av löpsedlar, folder/boken, med mera: 22 046 kronor

Extra tryck av folder/boken: 10 900 kronor

Reklam TV4: 27 500 kronor

Busskurer Sundsgatan: 20 000 kronor

Konsult TRAB, inklusive formgivning och copy: 52 000 kronor

Annons PT: 3 500 kronor

Tårta till anställda och kommunfullmäktige: 3 500 kronor

Totalpris: 139 446 kronor

Källa: Piteå kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om