Piteå kommuns reklamkampanj Framtidens nyheter får hård kritik från flera håll. På PT:s insändarsida har den kallats "Löjlig och urdum", "Schwållig", "Larvig" och anklagats för att ge en förljugen bild av Piteå.
Fullmäktigeledamoten Åke Forslund (FP) sågar projektet och anser att kommunledningen visat prov på dåligt omdöme.
- Visst kan det vara bra att ha visioner, men man borde sopa framför sin egen dörr först. Väldigt många rubriker är tveksamma och har ett löjets skimmer över sig, menar Forslund.
Han ifrågasätter bland annat kampanjens löpsedlar om nobelpris, byggboom och påståendet att Sveriges gladaste pensionärer finns i Piteå.
- Vad syftar man egentligen på? Det kan ju inte vara skolan som utbildat pristagarna - spetskompeten motarbetas ju av kommunen. Hur glada var pensionärerna i Uppdrag gransknings inslag om inlåsning av dementa. Och byggboom - jag vet inte om jag kan se en enda byggkran i dag, säger Åke Forslund.
Kommunchefen Mats Berg avvisar all kritik.
- Kampanjen är ett jättebra sätt att nå ut till tänkta inflyttare och investerare i omvärlden. Det visar vilka ambitioner som finns i Piteå och den enda kritik som är berättigad är att vi varit för dåliga på att gå ut med allt positivt som händer i kommunen, säger Berg.
Han är själv högst ansvarig för reklamkampanjen.
- Men det är väl förankrat i politiken under väldigt lång tid. Det här är upptakten på en längre och större kampanj mot målet att bli 43 000 invånare, säger Mats Berg.
Framtidens nyheter, som Piteå kommun alltså kallar sin reklamkampanj, är signerad Tomas Riklund AB. Konsultarvodet till företaget inklusive formgivning och copy kostade skattebetalarna 52 000 kronor. Annonskostnader i media - PT och TV4 - uppgick till 31 000 kronor och trycket kostade ungefär lika mycket. 20 000 kronor var priset för att hänga upp löpsedlar i busskurerna längs Sundsgatan. (se faktaruta)