Karoline och Sebastian testade sina affärsplaner

Karoline Pettersson har alltid gillat det udda med 1950-talet. Sebastian Jacobson hoppas på en framtid som låtskrivare, och i fredags fick de testa sina affärsideér mot företagare som gav tips om hur de ska kommersialisera sina "produkter".

Karoline Pettersson gillar 1940 och 1950 talet och vill gå vidare med sin vintageidé. "Jag fick bra råd hur jag ska fortsätta, säger hon.

Karoline Pettersson gillar 1940 och 1950 talet och vill gå vidare med sin vintageidé. "Jag fick bra råd hur jag ska fortsätta, säger hon.

Foto: Tommy Norin

PITEÅ 2012-12-11 06:00

Karoline Pettersson, 25, kommer från Örnsköldsvik och har pluggat klart som musiklärare vid LTU Piteå. Sebastian Jacobson, 22, från Vasa i Finland, studerar rockmusik vid samma universitet.

Båda finns vid Go Business på Acusticum där de får chans att utveckla sina affärsidéer. Karoline Pettersson vill gå vidare med sin "vintage"-idé och Sebastian Jacobson har mål att tjäna pengar på att skriva musik.

I fredags fick de testa sina affärsidéer med "Draknästet" i tv som förebild där affärsänglar köper eller dissar idéerna. Vid Go Business kallas arrangemanget för "Idéplankan".

Mötte företagare
Greta Wimander vid Go Business lät de 13 som finns i affärsutvecklingscentrat möta företagarna David Törnqvist som driver Gertrud i Helsingsborg, Dan Sonesson, tidigare vd för festivalen Peace and love, Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland, och Katarina Fredrika som driver företaget W-Wace i Stockholm med affärsidén kreativ ekonomi.

Karoline Pettersson säger till PT att hon var nervös före mötet, men att det gick bra.

- De tyckte att min idé att arbeta med vintage är bra. Jag tycker om allt med 1940- och 50-
talet som rör mode, musik, möbler, säger Karoline Pettersson, som bloggar och spelar i egna bandet "The Birdettes".

- Min affärsidé handlar om att försöka tjäna pengar på spelningar och att blogga i tidningar, förklarar Karoline, som deltog i SVT:s "Gokväll" för några veckor sedan.

Spelade låt
Sebastian Jacobson som gått halva sin utbildning vill sälja egna låtar inom genren pop och rock. Han spelar gitarr och bas.

- Jag skulle vilja spela i band och söker ett sådant, säger Sebastian som ställde frågan till företagarna "Hur gör jag för att få sälja låtar?".

Frågan är hur det gick?

- Både och. Jag visste när jag gick till mötet att jag inte har ett riktigt färdigt koncept att berätta om och då kan man inte förvänta sig så tydliga tips. Och jag var otroligt nervös. Men jag spelade en låt för dem eftersom det är det jag ska syssla med, berättar
Sebastian Jacobson.

- För mig är behovet nu att hitta samarbeten och få allmänna tips. Då var det roligt att få sitta med och lyssna till de råd som kom till alla deltagare och som jag kan ta till mig senare, säger han.

Kundskräck
Katarina Fredrika skickar med några råd i PT:

- När man startar eget är det viktigt att man gillar det man gör. Att det är nummer ett och att det kommer inifrån. Många lägger för mycket tid på hemsidan i stället för att ringa kunden. Det finns en kundskräck men det är viktigt att vara modig I de kreativa näringarna måste man ringa 100 kunder för att 20 ska nappa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om