Justeringar i järnvägs-utredningen

Trafikverket gör redan nu justeringar i järnvägsutredningen för Norrbotniabanan. Det handlar om ett antal korridorer som helt avförs, bland annat ett västligt alternativ nära Sjulsmark.

PITEÅ 2011-05-10 04:41

Trafikverket lämnar nu in en Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) till Länsstyrelsen för godkännande.

Efter prövning kommer utredningen sen att ställas ut under hösten 2011 och då kan Trafikverket beskriva vilket alternativ som sammantaget bedöms vara det bästa.

Avförd
Men redan nu kan Trafikverket avföra vissa korridorer från fortsatt utredning. Exempelvis uppfyller ett västligt alternativ i närheten av Sjulsmark inte projektmålen för Norrbotniabanan och har därför tagits bort.

Alternativet bedöms inte ge tillräckligt goda förutsättningar för en konkurrenskraftig järnväg och överflyttning av transporter från väg till järnväg.

Dessutom uppfyller alternativet inte heller projektmålet att eftersträva regionaltågsstationer.

Utredningen har även justerats i några partier som bland annat innebär ett återinförande av tidigare bortvalda delar.

Öster om Tetberget har ett sådant område lagts till igen. Främst för att förbättra eventuell anslutning till Rosvik.

Fler lägen
Två korridorer väster om Rosvik har dessutom slagits samman. Även korridoren Rosvikby har vidgats något med syfte att undersöka fler möjliga lägen för stationsplacering i Rosvik.

Dessa justeringar har gjorts eftersom de flesta synpunkter som inkommit till Trafikverket handlar just om önskemål om regionaltågstationer.

FAKTA Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en planerad 27 mil lång, ny, kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå.

Syftet är att öka kapaciteten för godstransporter och möjliggöra persontågstrafik efter Norrlandskusten.

Den överflyttning av transporter från väg till järnväg som banan möjliggör bedöms leda till att transportsektorns utsläpp av koldioxid minskas med 80 000 ton per år.

Norrbotniabanan beräknas kosta mellan 20 och 26 miljarder kronor.

Norrbotniabanan är indelad i sex järnvägsutredningar för olika delsträckor där den, Piteå till Södra Gäddvik, ska vara klar till årsskiftet 2011/2012.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om