Förutsättningarna i form av fantastiska naturområden, ett relativt bra viltbestånd och många duktiga entreprenörer finns där.
Det handlar snarare om att pricka rätt när det gäller paketering, marknadsföring och försäljning,
Framtidstro
Det här framgår av den undersökning som Hushållningssällskapet rådgivning Nord genomfört hos 20 jaktturismentreprenörer i Norrbotten.
Undersökningen har genomförts inom ramen för det numera avslutade transnationella utvecklingsprojektet North Hunt.
Den visar på framtidstro och investeringsvilja, men även på svårigheter, inte minst vad gäller regelverk och brist på kvalitetssystem.
Rapporten visar att mer än hälften av företagen har verksamhet som är direkt relaterade till jaktturism, som jakt, hundar och jaktguider.
Mer än hälften av de undersökta företagen har dessutom en formulerad miljöplan.
Variationer
Branschen har en omsättning med stora variationer som direkt kan kopplas till aktiviteter och produkter. Några av de undersökta företagen är även helikoptertransportörer med stor omsättning följt av stora investeringar.
Viktig roll
Av undersökningen framgår också att jaktturismen spelar en viktig roll på landsbygden då företagen i stor utsträckning anställer lokal arbetskraft.
Skogfågeljakt och andra typer av fågeljakt är de mest populära jakterna, men älg- och björnjakt ses som starka tillväxtområden. Boende i kombination med mat, det vill säga paketlösningar, är de främsta utvecklingsområden för de tillfrågade företagen.